
Univerzita Karlova v Praze 

Právnická fakulta 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zákonné požadavky na zpravodajství veřejnoprávní televize a „Podnět 24“ 

 

Studentská vědecká a odborná činnost 

 

Kategorie: magisterské studium 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         Autor: Jan Kaczor 

2014                     

VII. ročník SVOČ                                               

 



 1

Čestné prohlášení a souhlas s publikací práce 

 

Prohlašuji, že jsem práci předkládanou do VII. ročníku Studentské vědecké a odborné činnosti 

(SVOČ) vypracoval samostatně za použití literatury a zdrojů v ní uvedených. Dále prohlašuji, 

že práce nebyla ani jako celek, ani z podstatné části dříve publikována, obhájena jako součást 

bakalářské, diplomové, rigorózní nebo jiné studentské kvalifikační práce a nebyla přihlášena 

do předchozích ročníků SVOČ či jiné soutěže. 

 

 

Souhlasím s užitím této práce rozšiřováním, rozmnožováním a sdělováním veřejnosti v 

neomezeném rozsahu pro účely publikace a prezentace PF UK, včetně užití třetími osobami. 

 

 

V ………….. dne …………….       

 

………………….………………… 

                 Jan Kaczor 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 2

OBSAH 
1. Úvod……………………………………………………………………..……3 

2. Právní úprava…………………………………………………………. ……...3 

2.1 Zásada objektivity a vyváženosti – obsah…………………………….….4 

2.2 Zásada objektivity a vyváženosti – k čemu se vztahuje……………….…6 

2.3 Další požadavky kladené na zpravodajství ČT……………………….….7 

3. Kazuistika……………………………………………………………………..9 

3.1 Okolnosti vzniku „Podnětu 24“…………………………………………..9 

3.2 Posouzení jednotlivých případů…………………………………….…..10 

3.2.1 Případy, ve kterých nebyl porušen zákon……………………………..11 

3.2.2 Případy, kterými jsem se nezabýval…………………………………..11 

3.2.3 Případy, ve kterých byl porušen zákon……………………………….12 

3.2.3.1 Prezident u korunovačních klenotů (prezidentova „viróza“)……12 

3.2.3.2 Čínský orchestr v Praze………………………………………….15 

3.2.3.3 Boje uvnitř vedení ČSSD………………………………………..16 

3.2.3.4 Prezident Zeman a byty OKD…………………………………...17 

3.2.3.5 Návštěva prezidenta v Jihomoravském kraji…………………….18 

3.2.3.6 Ministr Žák v Událostech………………………………………..19 

4. Závěr…………………………………………………………………………21 

5. Bibliografie…………………………………………………………………..23 

6. Přílohy……………………………………………………………………….26 

6.1 Případy, ve kterých nedošlo k porušení zákonné zásady objektivity a 

vyváženosti, ani pravidla rovného přístupu kandidujících subjektů do 

veřejnoprávních médií…………………………………………………..26 

6.2 Podnět zaměstnanců České televize adresovaný Radě České televize…30 



 3

1. ÚVOD 
 

„Je ohroženo plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání“1. Takovou zprávu 

vyslalo veřejnosti 24 redaktorů, moderátorů a editorů veřejnoprávní České televize v čele 

s Danielou Drtinovou a Adamem Komersem v říjnu roku 2013. Ve své stížnosti adresované 

Radě ČT uvedli dvanáct případů z roku 2013 a jeden z roku 2012, ve kterých mělo dojít 

k porušení požadavků, které jsou na zpravodajství televize veřejné služby kladeny. Rada ČT 

později posoudila jejich stížnost jako nedůvodnou, aniž by uvedené případy sama blíže 

přezkoumala.2 

 Společenská významnost veřejnoprávních médií je, zvláště v době, kdy dochází 

k významným změnám ve vlastnické struktuře českých mediálních domů, zřejmá. I proto je 

důležité klást na veřejnoprávní zpravodajství vysoké nároky, a při jakémkoliv náznaku, že 

nedochází k jejich naplňování, se situací bedlivě zabývat. 

Tato práce si klade za úkol posoudit celou věc z právního pohledu. Nejprve vymezí, 

jaké zákonné požadavky jsou na obsah zpravodajství veřejnoprávní televize v souvislosti s její 

úlohou plnění veřejné služby kladeny. Posléze se pokusí zhodnotit, zdali ve stěžovateli 

uvedených případech skutečně došlo k jejich porušení, či nikoliv.  

 

 2. PRÁVNÍ ÚPRAVA 
Obsah pojmu veřejná služba není zákony přesně vymezen, nicméně demonstrativní výčet 

toho, jakým způsobem plní Česká televize svůj úkol poskytovat veřejnou službu, nám dává 

Zákon o České televizi č. 483/1991 Sb., §2, odst. 2. Pro účely této práce nás bude zajímat 

především písm. a): 

 

 Hlavními úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání jsou zejména  

a) poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací 

pro svobodné vytváření názorů 

 

 Ještě, než se dostaneme k výkladu tohoto ustanovení, je nutno na chvíli opustit oblast 

                                                 
1 Podnět zaměstnanců České televize adresovaný Radě České televize, 25. 10. 2013, podepsáni Daniela 
Drtinová, Adam Komers a 24 redaktorů, moderátorů a editorů, s jejichž jmény byl seznámen pouze předseda 
Rady ČT Milan Uhde. Původní počet podepsaných byl 23, nicméně později se jeden dodatečně připojil. 
2 Zápis z 1. jednání Rady ČT, 8. 1. 2014 



 4

čistě veřejnoprávních médií a zabývat se regulací elektronických3 médií jako takových. 

Povinnost poskytovat objektivní a vyvážené informace totiž není kladena pouze České 

televizi (a Českému rozhlasu), ale všem provozovatelům rozhlasového a televizního vysílání 

v ČR. 

2.1 Zásada objektivity a vyváženosti - obsah 

Klíčovým ustanovením je § 31 odst. 2 Zákona č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a 

televizního vysílání: Provozovatel vysílání poskytuje objektivní a vyvážené informace 

nezbytné pro svobodné vytváření názorů. Názory nebo hodnotící komentáře musí být odděleny 

od informací zpravodajského charakteru. Dále pak § 31 odst. 3: Provozovatel vysílání je 

povinen zajistit, aby ve zpravodajských a politicko-publicistických pořadech bylo dbáno zásad 

objektivity a vyváženosti a zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně 

zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, popřípadě jejich názory nebo názory 

jednotlivých skupin veřejnosti, a to s přihlédnutím k jejich reálnému postavení v politickém a 

společenském životě. 

 Z judikatury plyne, že požadavek objektivity a vyváženosti je vůči provozovatelům 

vysílání s licencí4 stanoven výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským a publicistickým 

(tedy se u nich uplatní pouze § 31 odst. 3 zákona5), zatímco vůči provozovatelům vysílání ze 

zákona se uplatní i § 31 odst. 2 zákona.6 Zásady objektivity a vyváženosti se tedy musí držet 

v celém vysílání. Co však rozumíme pod pojmy objektivita a vyváženost? Nahlédněme do 

judikatury Nejvyššího správního soudu. 

 Rozhodnými aspekty objektivity jsou podle NSS přesnost, transparentnost a věcnost.7 

Přesná informace je taková, která v maximální možné míře odpovídá skutečnosti. Je však 

nutno však připustit, že ne vždy je to stoprocentně možné. Provozovatel vysílání má tedy 

                                                 
3 Elektronickými médií rozumíme rozhlasové a televizní vysílání. 
4 Provozovatele rozhlasového a televizního vysílání dělíme podle toho, na základě jakého titulu své vysílání 
provozují. Provozovatelé s licencí vysílají na základě licence udělené Radou pro rozhlasové a televizní vysílání. 
Provozovatelé vysílání ze zákona provozují vysílání na základě zvláštních právních předpisů. V ČR se jedná o 
Českou televizi a Český rozhlas. ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš 
Čeněk, 2012, s. 51. 
5 Rozsudek Nejvyššího správního soudu ze dne 15. 12. 2004 čj. 7 As 38/2004 – 58: Požadavek na respektování 
zásad objektivity a vyváženosti a zejména na nepřípustnost jednostranného zvýhodňování některé politické 
strany nebo hnutí, popřípadě jejich názorů nebo názorů jednotlivých skupin veřejnosti, obsažený v § 31 odst. 3 
zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání a o změně dalších zákonů, je stanoven 
výlučně ve vztahu k pořadům zpravodajským a politicko-publicistickým. 
6 CHALOUPKOVÁ, Helena; HOLÝ, Petr. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy 
související: komentář. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2009, s. 132 
7 Rozsudek NSS ze dne 26. 5. 2010 čj. 3 As 6/2010 - 76 



 5

především za povinnost si informaci ověřit z několika na sobě nezávislých zdrojů8 a tyto 

zdroje uvést (čímž dostojí požadavku transparentnosti). Dále musí být informace věcná, tedy 

neutrální, bez přítomnosti vlastních hodnocení. 9 

 Pojem vyváženosti je pak možno vztáhnout jednal k otázce: „o čem všem 

informujeme?“, přičemž odpovědí je, že provozovatel vysílání musí ve zpravodajských 

pořadech poskytovat rovnoměrně informace z nejrůznějších oblastí a prezentovat různá 

témata, aby informovanost byla ucelená a rozmanitá. Poté i k otázce: „jak o tom 

informujeme“, kdy při informování o jednotlivých tématech musí poskytovat informace i 

komentáře ze všech dostupných stran, tak, aby bylo téma pokryto pokud možno v celé jeho 

šíři, jak jen to je při omezeném rozsahu televizního či rozhlasového vysílání možné.10 

Důležitým aspektem vyváženosti je rovněž zákaz jednostranného zvýhodňování, nebo 

naopak znevýhodňování některé ze stran, což ostatně koresponduje i s textem zákona 

(zejména nebyla v celku vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická 

strana nebo hnutí).11 S tím úzce souvisí i povinnost poskytnout k tématu vyjádření všech 

relevantních stran: Má-li být naplněna odpovědnost uložená zákonem a spočívající v 

nezbytnosti objektivity a vyváženosti zpravodajských a politicko-publicistických pořadů, je 

třeba právní pojem objektivity vnímat z hlediska teze „audiatur et altera pars“ (budiž slyšena 

i druhá strana). Jestliže výjimečně z důvodu naléhavosti nelze poskytnout prostor k vyjádření 

kritizované straně nebo si nelze obsah informace ověřit, musí na to být divák upozorněn. Jen 

tak může být informace vnímána jako objektivní a vyvážená.12  

 Většinou se ovšem pojmy „objektivita“ a „vyváženost“ neinterpretují samostatně, 

nýbrž v celku, hovoří se pak, i v judikátech NSS, nikoliv o dvou oddělených zásadách, nýbrž 

o jediné „zásadě objektivity a vyváženosti“. Ucelená interpretace, co všechno pod tuto zásadu 

spadá, nebyla nikdy poskytnuta. Je třeba si proto o významu této zásady učinit představu 

z dostupné judikatury, přičemž výčet významů je pouze demonstrativní, neboť jde o neurčitý 

                                                 
8 Rozsudek NSS ze dne 27. 1. 2010 čj. 8 As 61/2009 – 65: Této povinnosti provozovatel vysílaní dostojí, pokud 
sdělovanou informaci ověří z několika na sobě nezávislých zdrojů a poskytne odpovídající prostor pro vyjádření 
dotčených subjektů. Provozovatel vysílání neporuší svou povinnost vyplývající z § 31 odst. 3 zákona o vysílání 
tehdy, pokud poskytne ne zcela pravdivé informace, ale při jejich zjišťování a zejména při sdělování adresátu 
informací dostojí všem svým povinnostem. 
9 Rozsudek NSS ze dne 26. 5. 2010 čj. 3 As 6/2010 - 76 
10 CHALOUPKOVÁ, Helena; HOLÝ, Petr. Zákon o provozování rozhlasového a televizního vysílání a předpisy 
související: komentář. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2009, s. 132 
11 Rozsudek NSS ze dne 26. 5. 2010  čj. 3 As 6/2010 – 76: Nevyvážeností je pak třeba rozumět skrytou formu 
stranickosti, kdy jsou v určité kontroverzní situaci některé názory potlačovány ve prospěch názorů jiných. Jinými 
slovy spočívá zásada vyváženosti v požadavku na rovnoměrné zastoupení politických alternativ, co do rozsahu a 
úpravy zpravodajství. 
12 Rozsudek NSS ze dne 27. 1. 2010 čj. 8 As 61/2009 - 62 



 6

právní pojem, jehož obsah a rozsah se může měnit v závislosti např. na čase a místě.13 

 Nejdůležitější charakteristikou, kterou Nejvyšší správní soud k zásadě objektivity a 

vyváženosti poskytl, je, že objektivní a vyváženou informací je taková informace, která je 

relevantní. První dimenzí je relevance informace k tématu, o němž se zrovna informuje, 

přičemž provozovatel vysílání musí dbát na to, aby byly sdělovány pouze relevantní 

informace, ale rovněž i veškeré relevantní informace, postihující téma v celé šíři, jak jen to je 

při omezeném prostoru možné. Druhou dimenzí pak je povinnost informovat o všech 

společensky relevantních tématech, a nevybírat si nepřiměřeně pouze některá.14 A právě proto 

nelze zásadu objektivity a vyváženosti interpretovat tak, že by Česká televize měla poskytovat 

pouze sterilní informace. Naopak, Česká televize je povinna odrážet realitu včetně v ní 

obsažených kontroverzí, nejednoznačností, vrstevnatostí a emocionality.15 

 

2.2 Zásada objektivity a vyváženosti – k čemu se vztahuje 

Důležitou otázkou při posuzování, zda vysílatel dostává své povinnosti poskytovat objektivní 

a vyvážené informace, je, k jakému celku vysílání se tato povinnost vztahuje. Zabývejme se 

nyní již jen Českou televizí. 

 Z § 31 odst. 2 zákona o rozhlasovém a televizním vysílání jednoznačně vyplývá, že 

Česká televize má povinnost respektovat zásadu vyváženosti a objektivity ve svém vysílání 

jako celku. Vztáhneme-li to k onomu „generálnímu“ významu této zásady, znamená to, že je 

nutno pokrývat všechna společensky relevantní témata. Zajisté nelze požadovat, aby jeden 

pořad pokryl vše podstatné, co se ve společnosti děje, vznést takovýto požadavek na celkové 

vysílání již ale veskrze lze. 

Podle § 31 odst. 3 zákona o RTV se pak zásada vztahuje i k jednotlivým 

zpravodajským pořadům. To znamená, že by bylo proti smyslu této zásady vysílat večerní 

zpravodajskou relaci např. pouze o skandálu postihujícím jedinou politickou stranu, nebo 

pouze o tom, kolik se letos urodilo švestek. Zpravodajský pořad se má věnovat všestranně 

všem společensky relevantním tématům. Nelze ovšem uvažovat např. takto: „máme zde 

příspěvek kritizující vládní koalici, proto nutně musíme odvysílat i příspěvek kritizující 

                                                 
13 Rozsudek NSS ze dne 29. 8. 2007 čj. 4 As 81/2006 – 114: Pojem objektivní a vyvážené informace, použitý v 
obou citovaných ustanoveních, je neurčitým právním  pojmem. Takový pojem zahrnuje jevy nebo skutečnosti, 
které nelze úspěšně zcela přesně právně definovat. Jejich obsah a rozsah se může měnit, např. v závislosti na 
čase a místě aplikace právního předpisu. 
14 Rozsudek NSS ze dne 9. 9. 2011 čj. 7 As 2/2010 – 126: Objektivní a vyváženou je ve smyslu § 31 odst. 2 věty 
první zákona č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání, jen taková informace, která 
byla jako ta, jež má být vysílána, vybrána z dostupné sumy informací jako relevantní pro událost, o níž je 
informováno, včetně uvážení kontextu události. 
15 Rozsudek NSS ze dne 5. 5. 2010 čj. 7 As 23/2010 - 77 



 7

opozici.“ Žádná politická strana, skupina veřejnosti, či jejich názory, nicméně nesmí být 

zvýhodňována v celku vysílaného programu, s přihlédnutím reálnému postavení v politickém 

a společenském životě. 

 Nejvyšší správní soud šel ovšem ještě dále, když stanovil, že požadavku objektivity a 

vyváženosti je nutno se držet i v jednotlivých částech pořadu, zabývajících se odděleně 

určitým tématem. Má-li provozovatel televizního vysílání naplnit zákonný požadavek 

objektivity a vyváženosti poskytovaných informací, musí zaznít relevantní informace v 

nezkreslené podobě v rámci té části vysílání, která tvoří samostatný a od ostatních částí 

vysílání oddělitelný celek zabývající se určitým tématem.16 Jde tedy to, aby bylo o tématu 

informováno v celé jeho šíři, a to v rámci daného příspěvku, resp. bloku příspěvků o tématu 

informujícím. Není obhajitelné, aby provozovatel argumentoval tím, že ostatní informace 

(např. vyjádření druhé strany), které ve svém celku dostojí zásadě objektivity a vyváženosti, 

byly vysílány na jiném místě v rámci pořadu nebo dokonce v jiné části vysílání. Pozdější 

vysílání totiž nutně zasáhne jiný druh diváků, než původní pořad, a není způsobilé uvést na 

pravou míru informace, které v pořadu zazněly! 17 

 Dále, než za hranice části pořadu informující odděleně o určitém tématu, typicky tedy 

reportáže, již ovšem podle NSS jít nelze. Jednotlivé reportáže je nutno hodnotit v jejich 

celkovém působení na diváka, není možno vytrhávat např. jednotlivé věty, které v příspěvku 

zazněly, z kontextu, a na jejich základě usuzovat na porušení zásady objektivity a 

vyváženosti.18 

 

2.3 Další požadavky kladené na zpravodajství ČT 

Přesuňme se nyní opět k Zákonu o České televizi č. 483/1991 Sb. Ten hovoří v § 2, odst. 2, 

písm. a) o poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných 

informací pro svobodné vytváření názorů. Co znamená objektivita a vyváženost jsme si již 

vysvětlili. Pokud jde o požadavek na to, aby informace byly ověřené, lze odkázat na výše 

zmíněnou povinnost ověřit si informace z několika na sobě nezávislých zdrojů. Nelze to 

ovšem vnímat jako povinnost ukládající České televizi, že každá sdělovaná informace musí 

                                                 
16 Rozsudek NSS ze dne 30. 5. 2008 čj. 7 As 38/2007 - 80 
17 ROZEHNAL, Aleš: Posouzení některých právních aspektů podnětu zaměstnanců České televize ze dne 
25.10.2013 adresovaného Radě České televize. Praha: AK Rozehnal & partneři, 5.1.2014 – s. 9 
18 Rozsudek NSS ze dne 29. 8. 2007 čj. 4 As 81/2006 – 116: Reportáž je potřeba posuzovat jako celek, tedy jak 
její obrazovou, tak i zvukovou stránku, a ty pak hodnotí společně se slovním sdělením, aniž by jednotlivá sdělení 
byla vytržena z kontextu. Měly by zaznít všechny informace potřebné k tomu, aby si divák mohl učinit objektivní 
názor. Na tom nemůže nic změnit ani to, pokud jsou informace podávány kritickým způsobem, pokud v reportáži 
je všem zúčastněným stranám dána možnost vyjádřit se k jejímu předmětu. Podstatné je zejména to, aby v 
reportáži nezazněly informace lživé. 



 8

být nutně podložena důkazy. Svá tvrzení však musí mít podložená ve svém celku, a to právě 

ve vztahu k té části pořadu, která odděleně informuje o určitém tématu.19 Požadavek na 

všestrannost informací pak lze chápat jako zpřesnění zásady vyváženosti ve smyslu 

nastíněném výše – tedy jako povinnost poskytovat informace o celé šíři tématu, a o všech 

relevantních tématech. O jeho obsahu hovoří i důvodová zpráva k zákonu z roku 1991: České 

televizi chápané jako veřejnoprávní subjekt se ukládá povinnost (…) neorientovat se ve své 

činnosti jednostranně na určitý, pouze skupinový názor a zájem včetně zájmu státu.20 

 Zákon o České televizi dále v § 8 odst. 1 písm f) předjímá vytvoření Kodexu České 

televize, který stanoví zásady naplňování veřejné služby v oblasti televizního vysílání. Ten se 

tedy stává dalším právním předpisem upravujícím význam pojmu veřejná služba. Rozsah 

práce nám bohužel nedovolí zabývat se ustanoveními kodexu, budeme si tedy muset vystačit 

pouze se zákonnou úpravou. Obecně však lze konstatovat, že tam, kde dochází k porušení 

zákona, dochází i k porušení kodexu, který z něj jako norma nižší právní síly vychází, a tam, 

kde dochází k porušení Kodexu ČT, zároveň dochází k porušení zákona, neboť kodex 

zákonná ustanovení mnohdy především konkretizuje. 

K analýze událostí ve zpravodajství ČT v roce 2013 je nutno si uvědomit, že 

v některých popisovaných případech probíhala volební kampaň buďto před prezidentskou 

volbou, nebo před volbami do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR. V tomto období jsou na 

veřejnoprávní média kromě obecného požadavku objektivity a vyváženosti kladeny ještě další 

nároky. Jednak jde o povinnost poskytnout 14 hodin ze svého vysílací času k sebeprezentaci 

všech kandidujících hnutí a stran, která vyplývá z § 16 odst. 4 zákona č. 247/1995 Sb. o 

volbách do Parlamentu České republiky. Zejména jsou však veřejnoprávní média povinna 

zajistit rovný přístup kandidujících subjektů do vysílání.21  

Nejvyšší správní soud ovšem jedním dechem dodává, že vyváženost a rovný přístup do 

veřejnoprávních médií nelze chápat mechanicky jako absolutní rovnost kandidujících 

subjektů, nýbrž pohledem tzv. odstupňované rovnosti. To znamená, že jednak musí každý 

kandidující subjekt dostat alespoň určitou minimální šanci ke své prezentaci tak, aby byl 

naplněn požadavek jejich plurality; nad tuto minimální úroveň musí být zastoupení 

kandidujících subjektů ve vysílání, zejména v pořadech zpravodajských či v publicistických 

                                                 
19 Rozsudek NSS ze dne 27. 1. 2010 čj. 8 As 61/2009 – 66: Požadavek, aby každá dílčí informace byla 
podložena důkazy, by jistě nebyl přiměřený. Zároveň však tato skutečnost nezbavuje provozovatele vysílání 
povinnosti ověřovat sdělované informace tak, aby dostál své povinnosti vyplývající z § 31 odst. 3 zákona o 
vysílání, tj. povinnosti sdělovat informace, které v maximální možné míře odpovídají skutečnosti a které jsou 
důkazy podloženy ve svém celkovém vyznění a závěrech. 
20 Důvodová zpráva k Zákonu č. 483/1991 Sb. o České televizi 
21 Rozsudek NSS ze dne 29. 6. 2006 čj. Vol 15/2006 – 23 



 9

debatách, přiměřené jejich politickému a společenskému významu..22 Není tedy v rozporu 

s pravidlem rovného přístupu poskytnout velké straně o několika tisících členech, jež má 

šanci získat mnoho hlasů, násobně více prostoru, než např. malé, začínající straně, o níž se 

nepředpokládá, že by ve volbách výrazně uspěla. Stále však při zachování nezbytného minima 

pro každý kandidující subjekt. 

Při posuzování společenského významu kandidujícího subjektu, který je určující pro 

aplikaci zásady odstupňované rovnosti, pak NSS zmiňuje demonstrativně následující kritéria: 

předchozí volební výsledky, dosavadní zastoupení v zastupitelských sborech, početnost 

členské základny a výsledky předvolebních průzkumů.23 

 

3. KAZUISTIKA  
Nyní, když máme teoretické vymezení pojmu veřejná služba ve vztahu k obsahu 

zpravodajství za sebou, se můžeme pustit do posouzení konkrétních případů, ať již domnělého 

či skutečného porušení výše zmíněných zásad a pravidel ve zpravodajství ČT. Případů, ke 

kterým mělo dojít v průběhu let 2012 a 2013, a na které upozornil podnět Daniely Drtinové a 

Adama Komerse. 

Tato část práce se bude nutně lišit od částí předchozí. Zatímco dosud jsem veskrze 

shrnoval platnou právní úpravu a judikaturu, přičemž hodnotících komentářů a vlastního 

pohledu jsem se spíše snažil zdržet, druhá část práce bude založena právě zejména na mé 

vlastní interpretaci toho, co se ve zpravodajství České televize událo. Jakkoliv se budu snažit 

o interpretaci objektivní, vycházející z aplikace výše popsaných právních pravidel na 

konkrétní události, nemohu zastřít, že mám na téma svůj vlastní názor, který se zajisté bude i 

do mé právní interpretace promítat. Vždy se však budu snažit o právní výklad v mezích 

zákona a judikatury, jak jen to nejlépe dovedu. 

 

3.1 Okolnosti vzniku „Podnětu 24“ 

Nejprve stručně shrňme důležité události let 2013 a 2014 v redakci zpravodajství České 

televize.  

V říjnu 2013, po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, podalo 23 

moderátorů, redaktorů a editorů České televize podnět Radě České televize24 (dále jen 

                                                 
22 Podle rozsudku NSS čj. Vol 15/2006 – 20 
23 Rozsudek NSS ze dne 29. 6. 2006 čj. Vol 15/2006 – 20 
24 Podnět zaměstnanců České televize adresovaný Radě České televize, 25. 10. 2013 



 10

„podnět“), ve kterém uvedli následující: „Podle § 2, odst. 2), písm. a) zákona o České televizi 

patří mezi hlavní úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání poskytování objektivních, 

ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření 

názorů. V posledních měsících je však redaktorům v řadě případů v plnění tohoto úkolu 

vedením redakce zpravodajství bráněno. Ve svém důsledku to vede k tomu, že plnění úkolů 

veřejné služby v oblasti televizního vysílání je ohroženo a Česká televize tak porušuje 

nejdůležitější povinnost uloženou jí zákonem o České televizi.“ Podnět obsahoval především 

výčet konkrétních pochybení, kterých se měl dopustit šéfredaktor zpravodajství Petr Mrzena, 

a kterými se budeme dále v této práci zabývat. Z 23 stěžovatelů, jejichž počet se později 

zvýšil na 24, však své jméno s odůvodněním obav z „pomsty“ zveřejnili pouze moderátorka 

Daniela Drtinová, zástupce šéfredaktora zpravodajství Adam Komers a později i moderátorka 

Nora Fridrichová. Se jmény ostatních stěžovatelů byl seznámen pouze tehdejší předseda Rady 

ČT Milan Uhde, jemuž byla jako předsedovi kontrolního orgánu ČT stížnost určena. 

Generální ředitel ČT Petr Dvořák nejprve v listopadu 2013 ustanovil expertní komisi, 

která měla situaci řešit, po odstoupení několika auditorů ji ale sám rozpustil a Radě předložil 

vlastní stanovisko25, ve kterém konstatoval, že k porušení zákona o ČT ani Kodexu ČT 

nedošlo: „podle mých zjištění nedošlo k porušení zákona o České televizi ani etického kodexu 

České televize a že nedošlo k vážnému narušení vyváženosti a korektnosti zpravodajství ČT," 

uvedl mimo jiné Dvořák. Rada ČT pak na svém zasedání 8. ledna 201426 odmítla návrh svého 

předsedy Milana Uhde na sestavení komise, která by podnět prošetřila, a v přijatém usnesení 

na základě materiálů dodaných generálním ředitelem konstatovala, že neshledala žádné 

porušení objektivity a vyváženosti ve zpravodajství  jako celku ve smyslu zákona č. 483/1991 

Sb. a Kodexu ČT, a že nelze seznat, natož potvrdit, zda došlo k nestandardním editorským 

zásahům do vysílání České televize.27 

 

3.2 Posouzení jednotlivých případů 

Samotný podnět měl několik rovin. Jednou byla stížnost na nestandardní zasahování vedení 

redakce, zejména šéfredaktora Petra Mrzeny, do obsahu zpravodajských pořadů. Tím, zda 

k tomu měl šéfredaktor Mrzena oprávnění, či zda docházelo k dalšímu ovlivňování vysílání ze 

stran formálně neoprávněných osob (ony „nestandardní editorské zásahy“ zmíněné jak 

v podnětu, tak v usnesení Rady ČT), se však zabývat nebudeme. Přezkumu podrobíme 

                                                 
25 Stanovisko generálního ředitele Petra Dvořáka na jednání Rady ČT dne 11. 12. 2013 
26 Zápis z 1. jednání Rady ČT ze dne 8. 1. 2014 
27 tamtéž 



 11

výlučně to, zda v případech uvedených stěžovateli splňovala výsledná podoba zpravodajství 

ČT požadavky kladené na jeho obsah v § 31 odst. 2 a 3 zákona č. 231/2001 Sb. o 

rozhlasovém a televizním vysílání a v §2, odst. 2 písm. a) zákona č. 483/1991 Sb. o České 

televizi, jak jsme je vyložili v první půli této práce. Rovněž se budeme zabývat tím, zda 

nebylo porušeno pravidlo rovného přístupu kandidujících subjektů do veřejnoprávních médií. 

Z rozsahových důvodů zde zveřejním pouze analýzu těch případů, kde jsem porušení zákona 

shledal. Při popisu událostí vycházím primárně z vlastního zhlédnutí dotyčných relací28, co do 

rozsahu analýzy pak z podnětu stěžovatelů, reakce ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala na 

něj29 a polemiky Daniely Drtinové se Šámalovou reakcí.30 

 

3.2.1 Případy, ve kterých nebyl porušen zákon 

Po analýze, které jsem jednotlivé případy podrobil, jsem neseznal porušení zásady objektivity 

a vyváženosti, ani porušení pravidla rovného přístupu kandidujících subjektů v následujících 

případech: Chybějící zahraniční ohlasy na 1. kolo prezidentské volby, Benešovy dekrety, 

vztyčený prostředníček Davida Černého na Vltavě a vyznamenání Františka Čuby. Analýza 

toho, proč jsem tyto případy shledal za neporušující zákon, je přílohou této práce. 

V zásadních aspektech, na které upozorňovali stěžovatelé, jsem pak neseznal porušení zákona 

ani v případech čínský orchestr v Praze a Boj uvnitř vedení ČSSD. Jejich analýzy zde však 

ponechávám, neboť v nich zřejmě k porušení zákona v méně důležitých rovinách rovněž 

došlo. 

 

3.2.2 Případy, kterými jsem se nezabýval 

Některými případy jsem se také z různých důvodů vůbec nezabýval. Případy lživý inzerát 

proti Karlu Schwarzenbergovi v deníku Blesk a černá stavba zastupitele ČSSD jsem 

nehodnotil, neboť nedošlo k žádným zásahům do finální podoby zpravodajství – popisována 

byla pouze vnitroredakční diskuse a rozhodnutí k tématu, která se nepromítla do finální 

podoby vysílání. Případem prezidentova viróza v pořadu 168 hodin jsem se nezabýval, neboť 

jde o pořad publicistický, nikoliv zpravodajský. 

                                                 
28 K jednotlivým pořadům viz odkazy v bibliografii. 
29 Vyjádření ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala k podnětu předloženému Radě České televize, 6. 11. 2013 
30 Polemika Daniely Drtinové s vyjádřením ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala, 28. 11. 2013 



 12

3.2.3 Případy, ve kterých byl porušen zákon 

3.2.3.1 Prezident u korunovačních klenotů (prezidentova „viróza“) –  

  9. – 11. května 2013 

Prvním případem, kde jsem shledal porušení zákona, bylo nezařazení záběrů vrávorajícího 

prezidenta Miloše Zemana z výstavy korunovačních klenotů do zpravodajství. Ve čtvrtek 9. 

května 2013 v 18:22 odvysílala ČT 24 v přímém přenosu z Chrámu sv. Víta záběry prezidenta 

Miloše Zemana, který se po výstupu z Korunovační komory zamotal a musel se přidržet zdi, a 

následně i z jeho prohlídky klenotů, při níž se nad vitrínami kýval, přivíral oči a přidržoval se 

stolků. Stěžovatelé uvádí, že došlo k následnému vystřižení záběrů vrávorajícího prezidenta 

z několika zpravodajských relací a k pouhému nekritickému převzetí stanoviska pražského 

hradu informujícího o tom, že prezident má virózu. 

 Ředitel zpravodajství Šámal toto nerozporuje, argumentuje ovšem tím, že v souhrnné 

většině zpravodajských relací byly záběry indisponovaného prezidenta odvysílány. Rovněž se 

zmiňuje o etické rovině celé kauzy, neboť podle Kodexu ČT  je nejvyšším a nepominutelným 

kritériem (…) respekt k lidské důstojnosti založený na úctě k veškerým projevům existence. 

Opakované vysílání záběrů nemocného člověka by proto bylo jeho porušením. 

 Pro zhodnocení tohoto případu je nutné si jej zasadit do širšího kontextu mediálního 

pokrytí. K vyzvednutí korunovačních klenotů z komory došlo ve čtvrtek 9. května večer. 

Informovala o něm všechna média, ovšem zpravodajské servery zaregistrovaly prezidentovo 

podivné chování až následující den mezi 11:00 – 13:00. S žádostí o vysvětlení prezidentovy 

malátnosti se na hradní mluvčí Hanu Burianovou jako první obrátil server Lidovky.cz, která 

v odpovědi na dotaz vysvětlila prezidentovo chování nachlazením.31 Podobné vysvětlení pak, 

včetně použití známého výrazu „viróza“, poskytla i ostatním médiím. 

 Česká televize o výstavě korunovačních klenotů informovala pravidelně ve svých 

zpravodajských relacích počínaje večerními Událostmi dne 9.5. Ze záběrů z katedrály použila 

nicméně pouze takové, z nichž by se prezidentovo podivné chování dalo vypozorovat jen při 

zvýšené pozornosti (ani v Událostech, ani v Událostech, komentářích nebyly použity záběry 

prezidenta opírajícího se o zeď při výstupu ze dveří, ani záběry prezidenta přidržujícího se 

stolu).  

 V pátek 10. května ve 13:10 se ve vysílání, bez udání souvislosti s 

výstavou korunovačních klenotů, poprvé objevila čtená zpráva o tom, že prezident Miloš 

                                                 
31 Lidovky.cz Zeman u klenotů vrávoral. Může za to viróza, vysvětluje Hrad.   
dostupné online: http://www.lidovky.cz/zeman-u-klenotu-vravoral-muze-za-to-viroza-vysvetluje-hrad-p4q-
/zpravy-domov.aspx?c=A130510_111639_ln_domov_spah 



 13

Zeman má lehkou virózu, doplněná informací, že „prezident již včera při odemykání komory 

s korunovačními klenoty působil unaveně, ale  podle mluvčí Hany Burianové událost nechtěl 

vynechat.“ Podobně informovala televize o prezidentově „viróze“ i v následujících relacích, 

které se tématu věnovaly, přičemž jako obrazový doprovod byly vždy použity pouze 

ilustrační snímky Miloše Zemana. Z příspěvků o výstavě korunovačních klenotů tou dobou 

zcela zmizelo to málo záběrů indisponovaného prezidenta, které tam zbylo ze včerejšího dne. 

 Poprvé byly snímky, z nichž byla zjevně patrná prezidentova malátnost, v krátké 

stopáži použity až v Událostech v 19:00, a to pouze jako doprovod ke stručné čtené zprávě o 

prezidentově viróze. Následně pak v rubrice Telegraficky v pořadu Události, Komentáře (s 

komentářem, že hlava státu působila „unaveně“), a posléze je ČT již pravidelně zařazovala do 

zpravodajských relací kontinuálního vysílání ČT 24. 

 Jaký by tedy byl obraz, který by si o situaci udělal hypotetický divák, sledující v pátek 

10. května od 11:30 do 19:00 pouze zpravodajství České televize? Jednak by si odnesl 

informaci, že se koná výstava korunovačních klenotů, a že se na ni stojí fronty. A k tomu 

zdánlivě nesouvisející sdělení, že prezident Zeman má virózu (které bylo moderátory 

prezentováno jako fakt, nikoliv jako vyjádření prezidentovy mluvčí), a že proto již včera při 

odemykání korunovačních klenotů působil unaveně. O prezidentově potácení by 

nezaregistroval ani zmínku, stejně tak by nebyl konfrontován s jediným záběrem z katedrály. 

Šlo při tom o období, kdy o situaci rozsáhle informovaly již takřka všechny zpravodajské 

servery32 – tzn. o existenci těchto záběrů a o pochybnostech o pravé příčině prezidentovy 

indisponovanosti museli editoři ČT vědět. 

 V tomto případě lze dovodit několikeré porušení zákonné zásady objektivity a 

vyváženosti. Především se ČT dopustila hrubého porušení principu přesnosti (obsaženém 

v zásadě objektivity) a zákonného požadavku na vysílání ověřených informací, když 

nekriticky přejala vyjádření hradní mluvčí Burianové o údajné prezidentově viróze a 

informovala o něm jako o faktu bez uvedení, že jde pouze o tvrzení jedné osoby. Tím zcela 

selhala ve své povinnosti ověřit si informace z několika dostupných zdrojů a přiblížit se co 

nejvíce pravdě. Učinila tak, přestože v té době již o pravé příčině malátnosti prezidenta 

panovaly výrazné pochyby. 

Druhé porušení zásady souvisí s interpretací této zásady v tom smyslu, že objektivní a 

vyvážená informace je taková informace, která je relevantní. Připomeňme si, že tento výklad 

má dvě roviny – jednak je nutno poskytovat informace o všech společensky relevantních 

                                                 
32 iDnes.cz: Prezident je nemocný, oznámil Hrad. Nad klenoty vrávoral a klimbal. dostupné online: 
http://zpravy.idnes.cz/nemocny-prezident-zeman-vravoral-dlb-/domaci.aspx?c=A130510_115516_domaci_jw 



 14

tématech, a jednak je nutno o tématech, o kterých je informováno, podávat veškeré relevantní 

informace. ČT nejenže dlouhou dobu vůbec neinformovala o prezidentově kymácení se nad 

klenoty, čímž zřejmě porušila obecnou rovinu této zásady.33 Především ale v příspěvcích, 

které odvysílala, neposkytla divákovi zdaleka všechny relevantní informace. Jednak, a to již 

bylo popsáno výše, zamlčela fakt, že údaj o viróze je pouhým vysvětlením tiskové mluvčí 

prezidenta. Za druhé, pokud se již o situaci rozhodla informovat, zásadně pochybila, když 

v příspěvcích neodvysílala záběry vrávorající hlavy státu.  

Připomeňme si, že podle zákona o ČT je jejím úkolem poskytování objektivních, 

ověřených, ve svém celku vyvážených a všestranných informací pro svobodné vytváření 

názorů. Tomuto požadavku by se dostálo až tehdy, pokud by divák byl konfrontován jak se 

záběry prezidenta, tak s informací o tom, že u klenotů byl malátný, a v souladu se zásadou 

vyváženosti by mu bylo zprostředkováno i vyjádření hradní mluvčí (označené jako vyjádření 

hradní mluvčí, nikoliv jako fakt). ČT by pak již nijak nemusela spekulovat o příčině 

prezidentovy indispozice, jak mylně argumentuje ředitel zpravodajství, neboť v tu chvíli by 

divák měl dostatek informací pro svobodné vytvoření vlastního názoru, a bylo by zcela na 

něm, zda by vyjádření hradní mluvčí pokládal v konfrontaci se záběry z katedrály za 

pravdivé, či nikoliv. 

Jednoznačně pak neobstojí argument ředitele zpravodajství, že dotyčné záběry byly 

vysílány ve večerním zpravodajství a další den. Připomeňme si stanovisko NSS, podle nějž je 

zásadu objektivity a vyváženosti nutno aplikovat nejen na vysílání jako celek, ale i na 

konkrétní pořady, a v jejich rámci pak na konkrétní části informující odděleně o určitém 

tématu. Pokud ČT diváka o prezidentově malátnosti obrazově informovala ve večerní 

zpravodajské relaci a ve zpravodajství další den, nelze tím obhájit fakt, že tyto bezesporu 

relevantní snímky nebyly použity ani jednou v předchozím vysílání. 

Etický rozměr této kauzy, kterým argumentuje ředitel zpravodajství Z. Šámal34 

(pomineme-li nyní, že ČT nemohla s jistotou vědět, zda je M. Zeman skutečně nemocný), pak 

v obdobném, daleko extrémnějším případě, řešil i Nejvyšší správní soud35. Ten proti sobě při 

posuzování přípustnosti odvysílání záběrů týraných chlapců v tzv. kuřimské kauze postavil 

zájem na ochranu osobnosti dotyčných chlapců proti svobodě projevu, a stanovil, že, jelikož 

                                                 
33 Slovo zřejmě používám proto, že o společenské relevanci této informace (prezident se potácel nad klenoty), a 
tudíž i o povinnosti ČT tuto informaci zveřejnit, mohou být vedeny diskuse. 
34 O lidské důstojnosti se zmiňuje i § 32 odst. 1 písm. f) zákona o vysílání, které stanoví, že provozovatel je 
povinen bezdůvodně nezobrazovat osoby umírající nebo vystavené těžkému tělesnému nebo duševnímu utrpení 
způsobem snižujícím lidskou důstojnost. 
35 V témže rozsudku čj. 7 As 23/2010 – 73 z 5. 5. 2010, kterým charakterizoval objektivní a vyváženou 
informaci jako informaci relevantní. 



 15

šlo o záběry k tématu příspěvku relevantní, je princip svobody slova přednější. Argumentem a 

maiori ad minus dovodíme, že nachlazení prezidenta by nemělo být překážkou odvysílání 

relevantní informace. 

Můžeme tedy shrnout, že v případu „prezidentova viróza“ došlo k několika porušením 

zásady objektivity a vyváženosti. 

 

 3.2.3.2 Čínský orchestr v Praze – 2. února 2013 

Česká televize odvysílala v Událostech reportáž o přípravách oslav čínského nového roku. 

V rámci ní obšírně informovala o chystaném pražském koncertu Šanghajského rozhlasového 

orchestru, což stěžovatelé označují jako způsob kamufláže soukromé aktivity do 

veřejnoprávního vysílání. V reportáži byl ke zdánlivě nesouvisejícímu vysvětlení významu 

nového roku pro Číňany zařazen příspěvek zástupce organizátorů Jana Kohouta, a obrazovou 

ilustraci oslav Nového roku zde tvořili najatí „Vietnamci z tržnice“. 

 Ředitel zpravodajství argumentuje tím, že jak informace o blížícím se čínském novém 

roce (reportáž byla odvysílána 8 dní před ním), tak informace o chystaném koncertě jsou 

informacemi společensky relevantními, které do vysílání veřejnoprávního média patří. Jan 

Kohout je pak podle Šámala uznávaným odborníkem na Čínu. 

 Informaci o blížících se oslavách příchodu čínského nového roku je možno, i ve světle 

toho, že o těchto událostech média každoročně obšírně informují, označit za společensky 

relevantní. Stejně tak je relevantní i informace o koncertu čínského orchestru v Praze, neboť 

jde jistě o význačnou kulturní událost. Není přitom žádnou výjimkou, že ČT s předstihem 

informuje o představeních významných zahraničních uměleckých těles v ČR.  

Je otázkou, zda bylo zařazení příspěvku o koncertu do reportáže o čínském novém 

roce vhodným spojením dvou souvisejících témat, a nebo zdali se opravdu nejednalo o 

kamufláž pro propagaci soukromé akce, jak tvrdí stěžovatelé. Vzhledem k unikátnosti akce a 

k tomu, že orchestr hrál v Praze následující den právě ku příležitosti oslav blížícího se 

přelomu roku, a také vzhledem k celkovému vyznění reportáže, není možno z vnějšku 

usuzovat na jakoukoliv skrytou manipulaci s divákem. Tak nemohlo být vnímáno ani 

ilustrační vystoupení Vietnamců u novoroční večeře, neboť každému průměrně uvažujícímu 

člověku musí být  při jejich shlédnutí jasné, že jde o ilustrační obrázky. 

Odlišná situace panuje u vyjádření Jana Kohouta. Jistě není nutno zpochybňovat jeho 

odbornou erudici a způsobilost vyjádřit se k důležitosti oslav nového roku v Číně. Ke 

stejnému účelu bylo ovšem možno pozvat mnoho jiných kompetentních sinologů. V této 



 16

situaci bylo proto v rozporu se zásadou objektivity poskytnout divákovi právě vyjádření 

prezidenta komory organizující propagovaný koncert, aniž by divák byl na tuto důležitou 

spojitost upozorněn. ČT tuto nepochybně relevantní informaci potřebnou ke svobodnému 

vytvoření názoru – tedy ke zhodnocení toho, zda byl Jan Kohout v aktuální situaci skutečně 

nezávislým odborníkem, a nebo zdali nemůže mít např. úmysl dělat si reklamu na vlastní akci 

– neposkytla. Obsah Kohoutova vyjádření, které se koncertu nijak netýkalo, v tomto případě 

není důležitý - je-li reportáž, případně její část tematicky zaměřena na jisté téma, je nutno, aby 

u osob, které v ní vystupují, byl uveden jejich vztah k tématu – neboť to je jistě relevantní 

informace důležitá pro svobodné vytvoření názoru na to, co nám dotyčné osoby říkají. Tak 

jako, informujeme-li např. o úvěrových produktech České spořitelny, nemůžeme ředitele téže 

banky v téže reportáži prohlásit za nezávislého odborníka přes bankovnictví, i kdyby se 

vyjadřoval k úplně jinému tématu. Vzhledem k celkovému vyznění reportáže je ovšem toto 

porušení zásady objektivity možno hodnotit jako méně významné. 

  

3.2.3.3 Boje uvnitř vedení ČSSD – 6. srpna 2013 

V této části popisuje podnět spor ohledně zařazování vyjádření představitelů jednotlivých 

křídel ČSSD k otázce, zda při hlasování o důvěře podpořit vládu Jiřího Rusnoka. Stěžovatelé 

tvrdí, že šéfredaktor trval na větším zastoupení křídla reprezentovaného Michalem Haškem 

prosazujícím vyjádření důvěry vládě, na úkor křídla předsedy Bohuslava Sobotky. 

Vzhledem k rozsáhlému vymezení vysílacího období, kdy mělo k tendenčnímu 

informování docházet, a ostatně i k judikátu NSS, který ukládá dodržovat zásadu objektivity a 

vyváženosti i ve vztahu k jednotlivým k pořadům, se zaměřme pouze na relaci nejsledovanější 

– na Události. Příznivci podpory Rusnokově vládě Hašek, Gajdůšková, Tejc a Vícha se 

v reportáži, která se tématu hlasování poslanců ČSSD týkala, vyjadřovali celkem 50 vteřin. 

Bohuslav Sobotka, který byl v reportáži jediným zástupcem křídla prosazujícího vyslovení 

nedůvěry vládě, měl prostor k vyjádření 34 vteřin. ČT navíc sama uvedla, že předseda 

Sobotka nevyužil možnosti okomentovat finální rozhodnutí grémia. I ve světle faktu, že to byl 

právě místopředseda Hašek, jehož názor ve straně převážil, se poměr 50:34 nejeví nijak 

disproporčně. Lze tedy konstatovat, že z hlediska prostoru poskytnutého jednotlivým 

politikům nebyla zásada objektivity a vyváženosti porušena. 

K naprosto jednoznačnému porušení § 31 odst. 2 Zákona o rozhlasovém televizním 

vysílání však došlo v samotném závěru reportáže, kterou reportérka Tereza Strnadová 

uzavřela konstatováním: „ale už závěr grémia objasnil, kdo má nyní situaci uvnitř ČSSD 



 17

pevně v rukou.“ To bezprostředně navázalo na vyjádření Jeronýma Tejce ujišťujícího diváky 

o tom, že Bohuslav Sobotka je stále předsedou ČSSD se silným mandátem. Zde se naprosto 

evidentně jednalo o hodnotící komentář reportérky, který podle dotyčného ustanovení zákona 

musí být vždy „oddělen od informací zpravodajského charakteru.“ Přečetla-li jej však ta 

samá reportérka v rámci příspěvku, ve kterém jinak po celou dobu figurovala jako osoba 

informující diváky neutrálně o faktech, a tedy poskytující jim informace zpravodajského 

charakteru, není o jakémkoliv oddělení možno mluvit. 

 

Před volbami do Poslanecké sněmovny 

Další příklady údajné neobjektivity a nevyváženosti zpravodajství doplnili stěžovatelé do 

podnětu později. Šlo o šest případů, kdy, v rámci svých zpravodajských pořadů v době 

probíhající volební kampaně před volbami do poslanecké sněmovny, měla ČT stranit buďto 

prezidentovi Miloši Zemanovi, nebo jím podporované straně SPOZ. 

 

 3.2.3.4 Prezident Zeman a byty OKD – 24. září 2013 

Stěžovatelé tvrdí, že ČT v Událostech nevyváženě informovala o návrhu prezidenta Miloše 

Zemana na záchranu dolu Paskov. Zejména prý pochybila tím, že prezidentův návrh 

nezkonfrontovala s již známými fakty – tedy, že jeho provedení neumožňuje privatizační 

smlouva, i s tím, že s byty je spojeno ručení ve výši 10 miliard. Ředitel zpravodajství ve své 

argumentaci poukazuje na údajně dostatečně kritické pokrytí tématu v jiných částech vysílání 

ČT 24, k příspěvku v Událostech se nevyjadřuje. 

 Zopakujme již mnohokrát zmiňovanou tezi NSS, podle níž je třeba, aby zásada 

objektivity a vyváženosti byla dodržena nejen ve vztahu k celkovému vysílání, ale i 

k jednotlivým pořadům a jejich částem informujícím odděleně o určitém tématu. 

Argumentace Z. Šámala o dostatečném pokrytí v jiných pořadech je proto pro posouzení 

případu irelevantní. 

 Připomeňme, že podle NSS je nutno reportáž posuzovat jako celek působící na diváka, 

přičemž by v ní měly zaznít všechny informace potřebné k tomu, aby si divák mohl učinit 

objektivní názor.36 Z celkového vyznění reportáže je ovšem zřejmé, že ČT přistoupila 

k prezidentovu návrhu na záchranu Dolu Paskov zcela nekriticky, až oslavně. Sama 

rezignovala na prezentování objektivních informací, které by byly způsobilé reálnost 

prezidentova návrhu zpochybnit, a k tématu by zcela jistě byly relevantní (např. informace 

                                                 
36 Rozsudek NSS ze dne čj. 4 As 81/2006 – 116 



 18

týkající se sporného obsahu privatizační smlouvy). Kromě toho pak ČT divákovi neposkytla 

jakékoliv zhodnocení prezidentova návrhu ze strany odborníků či představitelů jiných 

relevantních politických sil. S přihlédnutím k politicko-ekonomickému tématu reportáže, její 

výrazné délce, která by zařazení takovéhoto zhodnocení umožňovala, a k probíhající 

předvolební kampani, kdy je zvlášť nutno dbát na rovné zastoupení politických subjektů ve 

zpravodajství, je to nutno považovat za závažné porušení zásady vyváženosti.  

K naplnění zásady „budiž slyšena i druhá strana“ částečně přispělo zařazení reakcí 

zástupců OKD na prezidentův návrh. Nicméně vzhledem k jejich výběru, k sestříhání a 

následnému rozkouskování do jednotlivých částí reportáže, a hlavně k celkově nevyváženému 

poměru, v jakém se k problému vyjadřoval prezident Zeman nebo ztrátou práce ohrožení 

horníci, a v jakém se k němu vyjadřovali zástupci OKD (žádní jiní kritici prezidenta se 

v reportáži neobjevili), nelze ani v tomto ohledu mluvit o vyváženosti. Reportáž byla místo 

toho završena zcela nekriticky vedeným a na poměry Událostí nezvykle dlouhým rozhovorem 

s předsedou vlády Jiřím Rusnokem, který se ve vztahu k Miloši Zemanovi za zástupce odlišné 

politické alternativy ani příznivce odlišných názorů rozhodně považovat nedá. 

Za neutrální nelze ve svém celkovém vyznění označit ani: 1) použitý obrazový 

materiál (tvrdě pracující horníci v. nesympaticky působící manažeři s cigaretou odcházející 

z nádvoří Pražského hradu), 2) komentář reportéra („jak dlouho budou horníci ještě roztáčet 

turnikety na této šachtě, netuší“ v. „i proto vláda hledá strategického partnera, který by v kraji 

vytvořil nová pracovní místa“), a tudíž 3) ani celkové vyznění reportáže, které lze označit za 

jednoznačně favorizující prezidenta Miloše Zemana a vládu Jiřího Rusnoka, prezentující je 

jako zachránce stovek pracovních míst v regionu. 

  

 3.2.3.5 Návštěva prezidenta v Jihomoravském kraji – 25. září 2013 

V další části podnětu se stěžovatelé zabývají zpravodajským pokrytím návštěvy prezidenta 

Miloše Zemana v Jihomoravském kraji. Podnět směřuje vůči dvěma skutečnostem. Zaprvé 

vůči skladbě celého pořadu Události, v němž byl podle stěžovatelů na prezidentovu návštěvu 

Jihomoravského kraje kladen neúměrný důraz, ve srovnání s tím, že v něm chyběla informace 

o mocenském boji uvnitř ČSSD, který Miloš Zeman sám svým jednáním podněcoval. Druhá 

rovina pak směřuje ke způsobu, jakým bylo v konkrétním příspěvku o prezidentově návštěvě 

informováno, kdy byly podle stěžovatelů zamlčovány některé důležité okolnosti. 

 V první otázce jsem porušení zákona neshledal, k detailnímu rozboru viz přílohu 

práce. K druhé otázce, tedy k tomu, zda ČT poskytla o návštěvě prezidenta v Jihomoravském 



 19

kraji všestranné informace, lze říci, že ČT takové informace neposkytla. Neinformovala 

diváka např. o muži s píšťalkou, který přišel proti prezidentovi protestovat, byl na místě 

policií zadržen a poté několik hodin internován v cele předběžného zadržení. Pouze se krátce 

a neurčitě zmínila o tom, že „ne všichni prezidenta vítali“. Je opět nutno hodnotit situaci 

v celkovém kontextu. Pokud by šlo o krátkou čtenou zprávu informující diváky o tom, že 

prezident navštívil Jihomoravský kraj, nebylo by jistě nutno rozebírat případné drobné patálie, 

které jej po cestě potkaly. Pakliže ovšem reportér informoval v několikaminutové reportáži 

např. i o tom, že si prezident dal k obědu kančí paštiku, bylo by k tomu, aby o události bylo 

informováno všestranně a tudíž i vyváženě, nutno přinést divákovi i informace vůči 

prezidentovi nepříznivé (jsou-li takové, samozřejmě, a jsou –li relevantní) – tedy např. 

informaci o protestujícím muži a jeho zadržení policií.  

ČT tedy porušila zásadu objektivity a vyváženosti. 

 

3.2.3.6 Ministr Žák v Událostech – 1. října 2014 

Podle stěžovatelů došlo k jednostrannému zvýhodnění ministra dopravy a kandidáta SPOZ do 

sněmovny Zdeňka Žáka tím, že se jako jediný a sám objevil v přímém vstupu do Událostí, 

aby bez jakékoliv oponentury a konfrontace „vysvětlil“ sérii personálních změn na svém 

ministerstvu. Vyznění tak bylo jednostranné a zcela ve prospěch kandidujícího politika. Podle 

Z. Šámala bylo požadavku vyváženosti učiněno za dost, neboť všichni tři ředitelé se 

v reportáži ke svému odvolání vyjádřili, a úlohu oponenta sehrála v rozhovoru s ministrem 

moderátorka pořadu. Přímý vstup ministra Žáka je pak jistě k tématu relevantní.37 

 Události ke změnám na ministerstvu dopravy odvysílaly reportáž a následně přímý 

vstup ministra Žáka. K reportáži lze říci, že o tématu poskytla relevantní informace ze všech 

stran včetně těch, které byly způsobilé rozhodnutí ministra zpochybnit. Byla dodržena i 

zásada „budiž slyšena i druhá strana“, neboť všichni tři ředitelé dostali příležitost se vyjádřit. 

Vytknout by se ovšem dala absence názoru některého z opozičních politiků, např. bývalé 

vládní koalice, kteří odvolané ředitele na svá místa jmenovali. Stejně tak se ČT nepokusila 

ověřit faktické informace, které zazněly jak z úst ministra Žáka, tak z úst odvolaných ředitelů. 

Připomeňme, že podle NSS není přípustné stavět zpravodajství pouze na dvou protichůdných 

vyjádřeních bez dalšího ověřování jejich rozporu.38 Přes drobná pochybení, kterých se 

novináři dopustili, lze však celkové vyznění reportáže označit za objektivní a vyvážené. 

                                                 
37 Kromě toho opět Z. Šámal argumentuje tím, že došlo ke konfrontaci v jiných pořadech ČT 24, což je 
irelevantní. 
38 Rozsudek NSS ze dne 30. 5. 2008 čj. 7 As 19/2007 - 58 



 20

 Jinak tomu ovšem je s přímým vstupem ministra Žáka. ČT se v něm dopustila 

porušení principu objektivity, když v příspěvku ani jednou neuvedla informaci o tom, že 

Zdeněk Žák je kandidátem SPOZ do poslanecké sněmovny. Naopak v divákovi mohla 

vytvořit mylný dojem jeho „nezávislosti“ či „odbornosti“, když u jeho jména zdůraznila, že je 

nestraníkem. Divák zde tedy nebyl informován o všech důležitých aspektech osoby ministra 

Žáka. Lze navíc očekávat, že informace o nestranickém ministrovi bude diváky hodnocena 

příznivěji, než o ministrovi, kandidujícím za SPOZ. Takový přístup je zároveň i nevyvážený, 

neboť u ostatních kandidátů uváděla ČT po dobu předvolebního vysílání důsledně buďto 

stranickou příslušnost, nebo název subjektu, za nějž dotyčný do sněmovny kandidoval.. 

Zatímco ministr Žák měl možnost se k situaci obšírně vyjádřit jak v reportáži, tak 

v přímém vstupu, druhá strana, reprezentovaná ať již odvolanými řediteli, či případnými 

jinými kritiky ministrova postupu, tuto příležitost nedostala. Tím došlo k porušení zásady 

vyváženosti. Není přitom akceptovatelný způsob, kdy v roli oponenta vystupuje pouze 

redaktor, neboť nelze plnohodnotně nahradit bezprostřední vyjádření stanoviska druhé strany 

komentářem redaktora.39 Dodejme ovšem, že v tomto případě nelze mluvit ani o tom, že by 

moderátorka sehrála roli oponentky. Kromě úvodní otázky položila již jen jednu doplňující, a 

to spíše návodnou než oponující, otázku, která ministru Žákovi poskytla prostor k další 

sebeprezentaci. 

Na to, že se jednalo o úvodní zpravodajský příspěvek Událostí, rovněž panuje hrubý 

nepoměr mezi prostorem, který dostal ministr Žák v souhrnu k vyjádření, a množstvím 

objektivních faktů, které ČT divákovi v reportáži poskytla. Nepokusila se nic zjistit např. o 

pochybeních, kterých se odvolaní ředitelé údajně dopustili, nebo o minulosti nově 

jmenovaných úředníků. Připomeňme, že Události nejsou diskusním pořadem, kde by měla ČT 

pouze reprodukovat stanoviska různých stran, nýbrž pořadem zpravodajským, jehož úkolem 

je přinášet objektivní a všestranné informace. 

Je rovněž nepochybné, že odvysíláním takto nekonfrontačně vedeného, minutu a půl 

dlouhého přímého vstupu ministra Žáka došlo k zásadnímu porušení pravidla rovného 

přístupu kandidujících subjektů do zpravodajství. Mimo k tomu určené pořady totiž ČT 

v předvolebním období přímé vstupy kandidátů do zpravodajství důsledně odmítala. Pokud je 

již zařadila, tak jen velice omezeně, a pouze pokud se vyjadřovali k tématu, které se jich 

bezprostředně týkalo. Způsob, jakým v Událostech proběhl živý vstup kandidáta SPOZ Žáka, 

s tímto obecně dodržovaným pravidlem hrubě kontrastuje, neboť žádnému z jiných kandidátů 

                                                 
39 ROZEHNAL, Aleš: Posouzení některých právních aspektů podnětu zaměstnanců České televize ze dne 
25.10.2013 adresovaného Radě České televize. Praha: AK Rozehnal & partneři, 5.1.2014, s. 9 



 21

kterékoliv z ostatních stran nebyl v období čtyř týdnů před volbami poskytnut v Událostech, 

nota bene hned v jejich úvodním příspěvku, takto obsáhlý neregulovaný prostor k vlastní 

sebeprezentaci. Kromě pravidla rovného přístupu do zpravodajství je to zajisté v rozporu i se 

zásadou vyváženosti. 



 22

4. ZÁVĚR 
V první části práce jsem za pomoci judikatury Nejvyššího správního soudu vymezil, jaké 

zákonné požadavky jsou kladeny na zpravodajství televize veřejné služby. Za klíčovou lze 

v tomto ohledu považovat zásadu objektivity a vyváženosti, přičemž nejdůležitějším 

výkladem této zásady je, že objektivní a vyváženou informací je taková informace, která je 

relevantní. 

 V druhé části jsem pak dovodil podstatné porušení této zásady ve čtyřech z deseti 

posuzovaných případů, méně podstatné ve dvou případech, a porušení jsem neshledal ve 

čtyřech případech. Při jejich výběru jsem vycházel z podnětu zaměstnanců ČT D. Drtinové a 

A. Komerse Radě České televize. 

 I kdyby bylo možno některá provinění popsaná v případech výše hodnotit jako 

marginální, je nutno na ně pohlížet v celkovém kontextu zpravodajství České televize a toho, 

jakým způsobem ČT ve sledovaném období o aktivitách prezidenta Miloše Zemana a lidí 

jemu blízkých, zejména v relaci Události, informovala. Často sice šlo o drobnější porušení 

zásady objektivity a vyváženosti, která by sama osobě nedosahovala intenzity hrubého 

porušení zákona, a pokud ano, tak pouze ve vztahu ke konkrétním pořadům či částem pořadu. 

Výjimečně, v případu „prezidentova viróza“, pak i ve vtahu k celému úseku vysílání. Mám 

ovšem za to, že ve svém součtu již lze hovořit o jednostranném zvýhodňování prezidenta 

Miloše Zemana a lidí jemu blízkých40. ČT se proto dopustila i porušení  § 31 odst. 3 zákona o 

rozhlasovém a televizním vysílání, který televizi ukládá, aby zejména nebyla v celku 

vysílaného programu jednostranně zvýhodňována žádná politická strana nebo hnutí, 

popřípadě jejich názory nebo názory jednotlivých skupin veřejnosti. 

 Rada ČT postupovala sice formálně správně, když k celé situaci přijala stanovisko, 

v němž porušení zákona odmítla. Toto rozhodnutí učiněné tzv. od stolu bez podrobnějšího 

přezkumu celé kauzy však lze označit za zcela nekompetentní a odporující smyslu zákona, 

jímž je podrobit dodržování zásady objektivity a vyváženosti ve zpravodajství veřejnoprávní 

televize nezávislé kontrole. 

                                                 
40 Z výše popsaných případů lze dovodit, že šlo buďto o členy kabinetu Jiřího Rusnoka, jmenovaného 
prezidentem Miloš Zeman bez dohody s politickými stranami zastoupenými ve sněmovně (Jan Kohout v případu 
čínského orchestru, Jiří Rusnok u bytů OKD, Zdeněk Žák u personálních čistek), nebo příznivce křídla ČSSD 
vedeného hejtmanem Michalem Haškem (boje uvnitř vedení ČSSD). 



 23

5. BIBLIOGRAFIE  

5. 1 Zdroje právních informací 
 
5.1.1 Legislativa 
 
Zákon č. 231/2001 Sb. o provozování rozhlasového a televizního vysílání. dostupné online: 
http://portal.gov.cz/app/zakony/download?idBiblio=51457&nr=231~2F2001~20Sb.&ft=pdf 
 
Zákon č. 483/1991 Sb. o České televizi. dostupné online: 
http://portal.gov.cz/app/zakony/download?idBiblio=39527&nr=483~2F1991~20Sb.&ft=pdf 
 
Důvodová zpráva k Zákonu č. 483/1991 Sb. o České televizi 
dostupné online: http://www.psp.cz/eknih/1990cnr/tisky/t0420_00.htm 
 
5.1.2 Judikatura 
 
Rozsudky Nejvyššího správního soudu, www.nssoud.cz 
 

• čj. 7 As 38/2004 – 58 ze dne 15. 12. 2004, dostupné online 
 

• čj. 3 As 6/2010 – 71 ze dne 26. 5. 2010, dostupné online 
 

• čj. 8 As 61/2009 – 61 ze dne 27. 1. 2010, dostupné online 
 

• čj. 4 As 81/2006 – 108 ze dne 29. 8. 2007, dostupné online 
 

• čj. 7 As 2/2010 – 126 ze dne 9. 9. 2011, dostupné online 
 

• čj. 7 As 23/2010 – 73 ze dne 5. 5. 2010, dostupné online 
 

• čj. 7 As 38/2007 – 78 ze dne 30. 5. 2008, dostupné online 
 

• čj. Vol 15/2006 – 20 ze dne 29. 6. 2006, dostupné online 
 

• čj. 7 As 19/2007 – 56 ze dne 30. 5. 2008, dostupné online 
 
5.1.3 Knižní zdroje 
 
ROZEHNAL, Aleš. Mediální právo. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2012, 
s. 50 – 51, s. 55 – 56,  
 
ROZEHNAL, Aleš. Zákon č. 231/2001 Sb., o provozování rozhlasového a televizního vysílání 
a o změně dalších zákonů: Zákon č. 132/2010 Sb., o audiovizuálních mediálních službách na 
vyžádání a o změně některých zákonů (zákon o audiovizuálních mediálních službách na 
vyžádání) : komentář. Vyd. 2. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2011, s. 98 - 103 
 
CHALOUPKOVÁ, Helena; HOLÝ, Petr. Zákon o provozování rozhlasového a televizního 
vysílání a předpisy související: komentář. 2. vyd. Praha: C.H. Beck, 2009, doplnit strany 



 24

 
5.1.4 Dostupné na internetu 
 
ROZEHNAL, Aleš: Posouzení některých právních aspektů podnětu zaměstnanců České 
televize ze dne 25.10.2013 adresovaného Radě České televize. Praha: AK Rozehnal & 
partneři, 5.1.2014 (dostupné na http://img.ceskatelevize.cz/boss/document/272.pdf?v=1) 
 

5.2 Zdroje skutkových informací 
 
5.2.1 Obecné 
 
Podnět zaměstnanců České televize adresovaný Radě České televize, 25. 10. 2013. Zdroj: 
iDnes.cz. 
dostupné online na http://data.idnes.cz/soubory/domaci/A131031_JAV_SKENZPHAP12.PDF 
 
Vyjádření ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala k podnětu předloženému Radě České 
televize, 6. 11. 2013. Zdroj: web České televize.  
dostupné online:  http://img.ceskatelevize.cz/boss/document/266.pdf?v=1 
 
Polemika Daniely Drtinové s vyjádřením ředitele zpravodajství Zdeňka Šámala, 28. 11. 2013. 
Zdroj: iDnes.cz, dostupné online: 
http://zpravy.idnes.cz/polemika-drtinove-se-samalem-dim-
/domaci.aspx?c=A131128_115350_domaci_hv 
 
Media Tenor, s.r.o.: Analýza k prezentaci vybraných událostí, 6. 12. 2013, zdroj: web ČT 
dostupné online: http://img.ceskatelevize.cz/boss/document/257.pdf?v=1 
 
Zápis z 1. jednání Rady ČT ze dne 8. 1. 2014 
dostupné online: http://www.ceskatelevize.cz/pub/radact_zpravy/546.pdf 
 
Stanovisko generálního ředitele Petra Dvořáka na jednání Rady ČT dne 11. 12. 2013. online: 
http://www.ceskatelevize.cz/vse-o-ct/press/tiskove-zpravy/?id=6870&strana-2=6&category=2 
 
5.2.2 K jednotlivým případům 
 
3.2.3.1 Prezident u korunovačních klenotů (prezidentova „viróza“) 
 
Vyzvednutí korunovačních klenotů, Studio ČT24, 9. 5. 2013, 18:00 – 18:30, ČT 24, dostupné 
online:  
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/213411034000060-
korunovacni-klenoty 
 
Otevření komory s korunovačními klenoty, Události, 9. 5. 2013, 19:28 – 19:30, ČT 1, 
dostupné online 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100509/obsah/260828-
otevreni-komory-s-korunovacnimi-klenoty 
 
Korunovační klenoty, Události, komentáře, 9. 5. 2013, 22:42 – 22:43, ČT 24, dost. online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-
komentare/213411000370509/obsah/260868-korunovacni-klenoty 



 25

Studio ČT24, 10. 5. 2013, 13:10, 13:11, ČT 24, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/213411058260510 
 
Studio ČT24, 10. 5. 2013, 15:05, ČT 24, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10101491767-studio-ct24/213411058300510 
 
Události, 10. 5. 2013, 19:08, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100510 
 
Telegraficky, Události, komentáře, 10. 5. 2013 22:18, ČT 24, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-
komentare/213411000370510/obsah/261032-telegraficky 
 
Zprávy ve 23, 10. 5. 3013, 23:03, ČT 24, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10253218159-zpravy-ve-23/213411023000510 
 
3.2.3.2 Čínský orchestr v Praze 
 
Přípravy na rok hada, Události, 2. 2. 2013, 19:16 – 19:18, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100202/obsah/242853-
pripravy-na-rok-hada 
 
3.2.3.3 Boj uvnitř vedení ČSSD 
 
Jak bude hlasovat ČSSD? Události, 6. 8. 2013, 19:05 – 19:08, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100806 
 
3.2.3.4 Prezident Zeman a byty OKD 
 
Dvě zásadní hodiny pro Důl Paskov, Situace v Dole Paskov, Události, 24. 9. 2013, 19:00 – 
19:06, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100924 
 
3.2.3.5 Návštěva prezidenta v Jihomoravském kraji 
 
Prezident Zeman na cestě po krajích, Události, 25. 9. 2013, 19:17 – 19:20, ČT 1, dost. online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100925 
 
3.2.3.6 Ministr Žák v Událostech 
 
Personální změny v resortu dopravy, Události, 1. 10. 2013, 19:00 – 19:05, ČT 1, dost. online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000101001 



 26

6. PŘÍLOHY 
 

6.1 Případy, ve kterých nedošlo k porušení zákonné zásady 
objektivity a vyváženosti, ani pravidla rovného přístupu 
kandidujících subjektů do veřejnoprávních médií 

 
6.1.1 Chybějící zahraniční ohlasy na 1. kolo prezidentské volby – 14. 1. 2013 
 
Podle stěžovatelů nebyly v rozporu s běžnou praxí v pondělí 14. ledna 2013 do relace 
Události zařazeny ohlasy zahraničních médií na první kolo prezidentské volby, údajně 
s argumentem, že „zahraniční média budou určitě psát o Zemanově vazbě na Rusko a redakce 
to nebude mít jak vyvážit.“ 
 Ředitel zpravodajství ve svém vyjádření ke stížností argumentuje zařazením 
zahraničních ohlasů na první kolo již do Událostí v neděli 13. ledna 2013. D. Drtinová k tomu 
uvádí, že v neděli se v Událostech vysílaly pouze reakce zpravodajských webů, zatímco o 
reakci tištěných médií informováno v rozporu s obvyklými zvyklostmi nebylo.  
 Srovnejme tedy přístup České televize v tomto případě s jinými, obdobnými případy. 
V pondělí 28. října 2013, po volbách do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR, Události o 
reakcích zahraničních tištěných médií na volby neinformovaly. Stejně jako u přímé volby 
prezidenta zařadily pouze o den dříve informaci o reakcích zahraničních zpravodajských 
serverů. Obdobně tomu bylo i po druhém kole prezidentské volby, v pondělí 28. ledna 2013. 
Odlišně se ČT rozhodla pouze po volbách do zastupitelstev krajů a do senátu roku 2012, kdy 
v pondělních Událostech skutečně odvysílala přehled reakcí zahraničních tištěných médií. 
Nelze však říci, že by šlo o dlouhodobou praxi, neboť roku 2010, kdy se konaly hned troje 
volby, ČT ve své hlavní zpravodajské relaci o zahraničních reakcích neinformovala vůbec. 
Nutno ovšem podotknout, že tehdy se Události vysílaly ještě ve svém původním, kratším 
formátu. 
 V době, kdy internetová média získávají stále větší váhu a jejich čtenost, a tudíž i 
jejich vliv na veřejné mínění, je násobně vyšší, než čtenost papírových médií, tak rozhodnutí 
zaměřit se na zpravodajské servery nelze interpretovat tak, že by došlo k nevyváženosti 
veřejnoprávního zpravodajství. 
 Odlišně by bylo nutno situaci posoudit tehdy, pokud by se ČT rozhodla o zahraničních 
reakcích na volbu neinformovat vůbec, a zcela evidentně by šlo o ojedinělé rozhodnutí, 
nikoliv o dlouhodobou změnu, jako ve výše popisovaném případě. Nebo pokud by si ze 
zahraničních reakcí vybírala pouze ty příznivé pro jednoho či druhého kandidáta, což se 
ovšem v tomto případě nestalo. Porušení zásady objektivity a vyváženosti proto neshledávám. 

 
6.1.2 Tisková konference Karla Schwarzenberga (Benešovy dekrety) -  
20. ledna 2013 
 
Stěžovatelé tvrdí, že došlo k nestandardnímu rozhodnutí nevysílat tiskovou konferenci 
kandidáta na úřad prezidenta Karla Schwarzenberga, na které se očekávala jeho reakce na 
výroky svého protikandidáta ohledně Benešových dekretů, a to přestože na místě byl 
připraven přenosový vůz. Šéfredaktor měl své rozhodnutí tiskovku nepřenášet odůvodnit 
slovy, že „neví, co Schwarzenberg řekne.“ 
 Ředitel zpravodajství ve svém vyjádření argumentuje tím, že dle Pravidel 
předvolebního vysílání ČT se ČT nesmí stát nástrojem jednostranné či zkreslující propagace 
konkrétního kandidáta na prezidenta (…)Proto je třeba v každém jednotlivém případě pečlivě 



 27

posoudit relevanci informace nebo prohlášení, o němž má být veřejnost informována. 
Rozhodnutí nevysílat tiskovou konferenci bylo pak podle Šámala v souladu s tímto 
ustanovením pravidel. Navíc, tvrdí Šámal, tak Česká televize postupovala u všech kandidátů, 
kdy záběry z tiskových konferencí vysílala až zpětně v rámci zpravodajských příspěvků. 
 V rozporu s pravidlem rovného přístupu kandidujících subjektů do veřejnoprávních 
médií by nepochybně bylo, pokud by Česká televize tiskové konference jednoho z kandidátů 
živě vysílala, a tiskové konference druhého ne. Tak tomu ale nebylo – tiskové konference 
všech kandidátů byly skutečně vysílány ze záznamu. V tomto konkrétním případě ČT záznam 
z tiskovky zpracovala a následně jej i zařadila do kontinuálního vysílání ČT 24, spolu 
s reakcemi kandidáta Miloše Zemana a tehdejšího prezidenta Václava Klause, jakož i dalších 
osobností. Uvedenému postupu proto nelze nic vytknout, snad jen to, že je s podivem, když 
na místo nechala ČT přistavit přenosový vůz a přichystat živý přenos, aby pak chvíli před 
uskutečněním tiskovky šéfredaktor rozhodl o jejím nevysílání. 

 
6.1.3 Návštěva prezidenta v Jihomoravském kraji – 25. září 2013 
 

V další části podnětu se stěžovatelé zabývají zpravodajským pokrytím návštěvy prezidenta 
Miloše Zemana v Jihomoravském kraji. Podnět směřuje zaprvé vůči skladbě celého pořadu 
Události, v němž byl podle stěžovatelů na prezidentovu návštěvu Jihomoravského kraje 
kladen neúměrný důraz, ve srovnání s tím, že v něm chyběla informace o mocenském boji 
uvnitř ČSSD, který Miloš Zeman sám svým jednáním podněcoval.  

Zde bude opět hlavním kritériem společenská relevance událostí, o nichž je 
informováno. Je sporné, zdali je nutno takto obsáhle informovat veřejnost o návštěvách 
prezidenta republiky v jednotlivých českých krajích, nicméně samotné odvysílání reportáže o 
tomto tématu rozhodně za porušení zásady objektivity a vyváženosti označit nelze, neboť i 
návštěvy prezidenta jsou společensky relevantními událostmi. Zpravodajský pořad musí 
nicméně informovat vyváženě o všech společensky relevantních tématech, a takovým 
tématem zcela nepochybně spory uvnitř strany s šancí vyhrát volby do poslanecké sněmovny 
jsou. Je ovšem nutno zmínit, že spory v ČSSD nebyly ten den aktuální událostí, probíhaly 
naopak dlouhodoběji. Z domácího zpravodajství českých zpravodajských serverů pak nelze 
dovodit, že by se 25. října 2013 odehrála nějaká důležitá událost, která by zakládala povinnost 
ČT přinést informaci o sporech v ČSSD zrovna ten den ve své hlavní zpravodajské relaci. 
V rozporu s požadavkem na poskytování všestranných informací by bylo, pokud by ČT o 
sporech v ČSSD neinformovala vůbec, k tomu ovšem podnět stěžovatelů nemíří a ani tomu 
tak nebylo. Můžeme tedy uzavřít, že v tomto bodě ČT zásadu vyváženosti neporušila. 
 
    6.1.4 Vztyčený prostředníček Davida Černého na Vltavě- 21. října 2013 
 
Stěžovatelé uvádí, že z rozhodnutí šéfredaktora zpravodajství Mrzeny nebyla do Událostí 
zařazena zpráva o obřím vztyčeném prostředníčku, který nechal z Vltavy směrem na Pražský 
hrad zamířit výtvarník David Černý s uvedením, že tím vyjadřuje svůj názor na politiku 
prezidenta Miloše Zemana. Stěžejní argumentací stěžovatelů jsou údajné důvody, které jim 
byly šéfredaktorem zpravodajství k rozhodnutí o nezařazení zprávy do Událostí sděleny – 
šéfredaktor měl údajně zprávu o prostředníčku odmítnout vysílat s tím, že „David Černý 
podporuje TOP 09“. Tyto důvody však bohužel nemůžeme posoudit, neboť přezkoumáváme 
výhradně výslednou podobu zpravodajství. Ředitel zpravodajství Šámal navíc uvádí, že popis 
redakční diskuse je nepravdivý. 
 Je otázkou, nakolik je vztyčení obřího prostředníčku na Vltavě výtvarníkem Davidem 
Černým společensky relevantní událostí, o které by ČT měla ve své hlavní zpravodajské relaci 



 28

informovat. Stěžovatelé pravdivě uvádí, že o díle informovaly jak weby BBC41 či New York 
Times,42 stejně jako většina českých zpravodajských serverů, a koneckonců i ČT 24 ve svém 
kontinuálním vysílání. Nicméně je nutno si uvědomit, že společenskou relevanci události 
nelze vždy posuzovat jen podle pokrytí jinými médii – je celkem zřejmé, že objeví-li si někde 
taková kuriozita, jako obří vztyčený prostředníček namířený na sídlo prezidenta, informují o 
ní mnohá česká i zahraniční média pouze kvůli atraktivitě takovéto zprávy pro čtenáře, a 
nikoliv z důvodu dopadu na životy čtenářů. 
 Ačkoliv si sám myslím, že instalace Davida Černého na Vltavě byla událostí, o které 
by se hlavní zpravodajská relace ČT měla zmínit, nelze v tomto případě jednoznačně říci, že 
rozhodnutí o tomto tématu v Událostech neinformovat bylo již za hranicí zákona. Editoři 
zpravodajství musí vždy pečlivě vybírat, o kterých tématech budou veřejnost informovat, a 
tuto událost opravdu nelze označit za natolik významnou a pro informování veřejnosti 
důležitou, že by bylo nutné bezpodmínečně trvat na jejím zpracování v hlavní zpravodajské 
relaci. Není rovněž možno s jistotou říci, že by zájem na zařazení zprávy o prostředníčku 
Davida Černého na Vltavě co do důležitosti a rovněž co do požadavku na celkovou 
vyváženost pořadu předčil význam některé z ten den odvysílaných zpráv. Nelze tedy 
jednoznačně konstatovat porušení zásady objektivity a vyváženosti 
 
 6.1.5 Státní vyznamenání pro Františka Čubu – 22. října 2013 
 
Podle stěžovatelů došlo k porušení Pravidel předvolebního vysílání, když ČT v Událostech 
mezi osobnostmi, které hodlal na státní svátek vyznamenat prezident Miloš Zeman, uvedla i 
Františka Čubu, a nezmínila přitom jeho stranickou příslušnost k SPOZ. 
 V této práci se zabýváme pouze případnými porušeními zákona a nikoliv vnitřních 
předpisů ČT. Musíme se tedy tázat, zda je informace o stranické příslušnosti Františka Čuby 
relevantní informací ke sdělení o tom, že mu bude prezidentem Milošem Zemanem uděleno 
státní vyznamenání? Jistě je, a to zvláště proto, že to byl právě Miloš Zeman, kdo před 
volbami do poslanecké sněmovny otevřeně podporoval stranu, za níž F. Čuba kandidoval. 
 V souladu s judikaturou NSS ovšem nelze jednotlivá sdělení vytrhovat z kontextu a i 
na tento zpravodajský příspěvek je nutno se podívat jako na celek působící na diváka. 
V tomto případě obstojí argumentace ředitele zpravodajství, když poukazuje na fakt, že šlo 
pouze o krátkou čtenou zprávu a prostý výčet čtyř jmen možných vyznamenaných. Informace 
o kandidatuře Františka Čuby je jistě relevantní, ovšem ne nutně natolik, aby bylo 
bezpodmínečně nutno o ní diváka zpravit i v takto krátké, čtené zprávě, která v rámci běhu 
Událostí zabírá pouze nepatrné místo. 

                                                 
41 http://www.bbc.com/news/world-europe-24607870 
42 http://www.nytimes.com/2013/10/22/world/europe/artist-makes-public-criticism-of-czech-politics.html?_r=0 



 29

6.1.6 Obrazový materiál 
 
6.1.6.1 Chybějící zahraniční ohlasy na 1. kolo prezidentské volby 
 
Zahraniční reakce na přímou volbu, Události, 13. 1. 2013, 19:11 – 19:13, ČT 1, dost. online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100113/obsah/239215-
zahranicni-reakce-na-primou-volbu 
 
Události, 14. 1. 2013, 19:00 – 19:50, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100114 
 
Události, 28. 10. 2013, 19:00 – 19:15, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000101028 
(volby do PSP 2013) 
 
Události, 27. 1. 2013, 19:15 – 19:17, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100127 
(2. kolo prezidentské volby) 
 
Události, 15. 10. 2012, 19:13 – 19:15, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/212411000101015 
(krajské volby 2012) 
 
Události, 18. 10. 2010, 19: 00 – 19:30, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/210411000101018 
(volby do zastupitelstev obcí a do Senátu 2010) 
 
Události, 31. 5. 2010, 19: 00 – 19:30, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/210411000100531 
(volby do Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR 2010) 
 
6.1.6.2 Benešovy dekrety 
 
Zprávy v 16, 20. 1. 2013, 16:03 – 16:06, ČT 24, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/10253214196-zpravy-v-16/213411016000120 
 
6.1.6.3 Návštěva prezidenta v Jihomoravském kraji 
 
Události, 25. 9. 2013, ČT 1, dostupné online: 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000100925 
 
6.1.6.4 Vztyčený prostředníček Davida Černého na Vltavě 
 
Události, 21. 10. 2013, ČT 1, dostupné online 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000101021 
 
6.1.6.5 Státní vyznamenání pro Františka Čubu 
 
Události, 22. 10. 2013, 19:11, ČT 1, dostupné online 
http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1097181328-udalosti/213411000101022 
 



 30

6.2 Podnět zaměstnanců České televize adresovaný 
Radě České televize 
 
Vážený pane předsedo, vážení členové Rady České televize, 
 
dovolte, abychom se na vás obrátili v dvojjediném postavení zaměstnanců zpravodajství 
České televize, ale rovněž zástupců veřejnosti, jako na orgán, jímž se uplatňuje právo 
veřejnosti na kontrolu činnosti České televize. 
 
Podle § 2, odst. 2), písm. a) zákona o České televizi patří mezi hlavní úkoly veřejné služby v 
oblasti televizního vysílání poskytování objektivních, ověřených, ve svém celku vyvážených a 
všestranných informací pro svobodné vytváření názorů. V posledních měsících je však 
redaktorům v řadě případů v plnění tohoto úkolu vedením redakce zpravodajství bráněno. Ve 
svém důsledku to vede k tomu, že plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání je 
ohroženo a Česká televize tak porušuje nejdůležitější povinnost uloženou jí zákonem o České 
televizi. 
 
Obracíme se proto na vás s žádostí, abyste posoudili, zda níže uvedené příklady zásahů 
do vysílání ze strany vedení redakce zpravodajství jsou v souladu s výše uvedenými  
povinnostmi televize veřejné služby. 
 
Situace je o to vážnější, navíc nyní v době voleb do Poslanecké sněmovny, že nemusí jít o 
náhodné selhání jednotlivce ve vedení Redakce zpravodajství ČT, ale může se jednat o 
systematické a cílené využívání veřejnoprávního zpravodajství ke službě jedné politicko – 
obchodní skupině. Cenzorské zásahy či pokusy o ně, příkazy vedoucí k porušování objektivity 
a vyváženosti ze strany šéfredaktora zpravodajství se vystupňovaly v době kampaní před 
volbou prezidenta ČR a po zvolení Miloše Zemana hlavou státu. 
 
Dokument adresovaný vám, předsedovi a členům Rady ČT, je neveřejný, jelikož by mohl 
zásadním způsobem poškodit dobré jméno České televize a to rozhodně není naším cílem. V 
zájmu koncesionářů, kteří televizi veřejné služby platí, vás ale žádáme, abyste jakožto členové 
orgánu zastupujícího veřejnost vyzvali vedení ČT, aby se začalo zabývat konkrétní 
odpovědností řídících pracovníků ve zpravodajství ČT24 a vyvodilo důsledky z jejich jednání, 
pokud bude shledáno jako odporující zákonu o České televizi a jejímu Etickému kodexu. 
Žádáme rovněž o poskytnutí záruk, že se podobné praktiky nebudou opakovat. 
 
Zároveň vás žádáme o posouzení, zda je v souladu s etikou a principem nezávislosti televize 
veřejné služby skutečnost, kdy generální ředitel ČT osobně zjišťuje, jaké názory na práci 
moderátorů zpravodajství mají politici – s odkazem na významnost této cílové skupiny. 
 
Všechny možnosti domoci se nápravy jsme již vyčerpali, neboť o situaci byl opakovaně 
informován jak ředitel zpravodajství, tak generální ředitel. Jediným výsledkem bylo 
zastrašování a vyhrožování všem, kteří projeví snahu se těmto praktikám postavit a ve věci se 
jakkoli angažovat. 
 
Tento podnět ovšem není anonymní. Jména zaměstnanců ČT, kteří se na vás obracejí, zná 
předseda Rady ČT Milan Uhde. Jména nezveřejňujeme kvůli obavám z pomsty a taky po 
zkušenostech z dob minulých. 
 



 31

Když se v prosinci 2011 objevila v redakci zpravodajství první podezření z nestandardních 
zásahů do vysílání, vyzval předseda Milan Uhde novináře ČT k odvaze, aby se proti takovým 
postupům postavili veřejně, a pod svým jménem. Jeden z redaktorů, který na zásahy tehdy 
novinářské kolegy upozorňoval - Jakub Kalenský - byl o pár týdnů později na hodinu z České 
televize propuštěn. 
 
Příklady zásahů vedení redakce zpravodajství ČT do obsahu vysílání v roce 2013 
 
Prezidentova „viróza“ – ČT24 – 9. – 11. 5. 2013 
 
Ve čtvrtek 9. 5. v 18 hodin odvysílala ČT24 (v přímém přenosu) záběry vrávorajícího 
prezidenta po příchodu z ruské ambasády do katedrály sv. Víta ke korunovačním klenotům. O 
možných příčinách nestabilní chůze začaly vzápětí spekulovat internetové servery. V pátek 
10. 5. z denních zpráv prezidentovy záběry vrávorající chůze zmizely. A to proto, že v reakci 
na oznámení prezidentské kanceláře, že hlava státu má virózu, došlo v denních zprávách k 
vystřižení záběrů vrávorajícího prezidenta či k jejich výměně za archivy. 
 
Vysílání ČT24 v pátek 10. 5. : 
 
13:10 – zpráva o „viróze“ hrána na archivní záběry 
 
13:11 – z ilustračních záběrů v příspěvku o výstavě vystřižena přesně scéna se zavrávoráním 
 
14:18 – z ilustračních záběrů v příspěvku o výstavě vystřižena přesně scéna se zavrávoráním 
 
15:05 - zpráva o „viróze“ hrána na archivní záběry 
 
16:00 – v souhrnných zprávách nehrána zpráva o viróze vůbec 
 
17:25 - z ilustračních záběrů v příspěvku o výstavě vystřižena přesně scéna se zavrávoráním 
 
Události v pátek a v sobotu 
 
Hlavní večerní zpravodajská relace Události v pátek uvedla jen tolik, že „prezident má virózu, 
bude se doma léčit a do úřadu se vrátí až po víkendu“. O den později, v sobotu, Události tuto 
tezi podpořily ještě informací, že „zdravotní stav prezidenta se zlepšuje a podle jeho 
manželky šlo o chřipku“. 
 
Prezidentova viróza – 168 hodin – 10. 5. 2013 
 
V odpoledních hodinách zatelefonoval šéfredaktor Petr Mrzena dramaturgyni pořadu 168 
hodin a zakázal jí použít jakékoliv záběry vrávorajícího prezidenta. Uvedl, že prezident má 
podle stanoviska Hradu virózu, a tak není vhodné je do pořadu tohoto typu vůbec zařazovat. 
Dramaturgyně se pokusila ho přesvědčit, že této události se nelze dost dobře zcela vyhnout a 
že diváci takto restriktivní zásah do vysílání poznají, šéfredaktor ale názor nezměnil. 
Dramaturgyně se poté obrátila na editora s dotazem, jak postupovat. Na jeho doporučení 
telefonovala řediteli zpravodajství, ale nezastihla jej. Kontaktovala proto znovu šéfredaktora s 
upozorněním, že do rubriky Malostranské korekce je zařazen jím už schválený záznam, v 
němž si prezident Miloš Zeman dělá legraci ze spícího Karla Schwarzenberga při své 
návštěvě parlamentu (o 2 dny dříve), a že bude působit velmi podivně a záměrně, pokud se 



 32

pořad Zemanově „viróze“ zcela vyhne. Šéfredaktor nakonec souhlasil s jen velmi opatrnou 
zmínkou ve stejné rubrice, že „prezident má virózu.“ 
 
Prezidentská volba – Benešovy dekrety – 20. 1. 2013 
 
Šéfredaktor Petr Mrzena nechtěl vysílat přímý přenos tiskové konference Karla 
Schwarzenberga na téma Benešových dekretů a ataků ze strany Miloše Zemana a Václava 
Klause. Přenosový vůz byl již na vysílání připraven, k zastavení přenosu došlo krátce před 
vysíláním. Na dotaz editora, který žádal vysvětlení, šéfredaktor odůvodnil zásah slovy, že 
„neví, co Schwarzenberg řekne“. Očekávalo se, že Karel Schwarzenberg promluví na téma 
rozpoutané diskuse ohledně Benešových dekretů. Tisková konference byla odvysílána až 
později během dne pouze ze záznamu. 
 
Šéfredaktor má samozřejmě právo rozhodnout o nezařazení tiskové konference do vysílání, 
ale tento příklad může v kontextu ostatních zásahů ukázat na mechanismus, jakým 
systematicky dochází ke zvýhodňování v informování o osobě Miloše Zemana ve 
zpravodajství televize veřejné služby. 
 
Prezidentská volba – Lživý inzerát proti Karlovi Schwarzenbergovi  – 1. den 2. kola  – 
25. 1. 2013 
 
Ve čtvrtek 24. ledna bylo domluveno na odpolední poradě vedení s editory, že v pátek, v 1. 
den 2. kola, budou bez jakéhokoliv zásahu živě (nebo ihned po odeslání materiálu do redakce) 
odvysílána hlasování a následná prohlášení Václava Klause, Miloše Zemana a Karla 
Schwarzenberga. Hlasování i prohlášení se odvysílala tak, jak bylo domluveno (Miloš Zeman 
jen hlasoval, prohlášení neměl). Karel Schwarzenberg se ve svém  prohlášení jen krátce 
ohradil proti lživému inzerátu otištěnému proti jeho osobě v deníku Blesk. Po odvysílání 
šéfredaktor Petr Mrzena zařazení příspěvku v rozporu s původní domluvou zkritizoval. 
Následně šéfredaktor chtěl nahradit vyjádření Karla Schwarzenberga k inzerátu spotem o tom, 
že se Karel Schwarzenberg spletl a místo obálky s hlasovacím lístkem vhodil do volební urny 
pouze prázdnou obálku. Editor neuposlechl, výměnu spotů neprovedl. Spoty ve zprávách 
zůstaly oba. Reakce na inzerát ale už jen jako krátká čtená zpráva. 
 
V pondělí 14. 1. 2013 se oproti všem dosavadním zpravodajským zvyklostem vůbec nehrály 
zahraniční ohlasy na první kolo prezidentské volby. V diskusi k případnému zařazení se 
objevil ze strany vedení argument, že zahraniční média budou určitě psát o Zemanově vazbě 
na Rusko a redakce to nebude mít jak vyvážit. Argument byl neopodstatněný, jelikož reflexe 
ohlasů zahraničních médií by byla jako vždy komplexní, nikdo by nevybíral pouze 
jednostranně zaměřené články. 
 
Další příklady zásahů šéfredaktora do zpravodajství 
 
Čínský orchestr v Praze – 2. 2. 2013 
 
V sobotu v poledne dostala redaktorka úkol natočit reportáž o Čínském novém roku (konal se 
až o 8 dní později). Zpravodaj ČT v Číně do Prahy vzkázal, že téma lze natočit až v 
okamžiku, kdy událost skutečně začne, nikoliv v předstihu. Redaktorka proto na pokyn 
nadřízených začala shánět Číňany v Česku, aby před kamerou ČT připravili 
„novoroční“hostinu. Zadání působilo už od počátku zvláštně, nicméně se povedlo sehnat 
aspoň Vietnamce z tržnice, kteří byli ochotni před kamerou sehrát za finanční úhradu 



 33

„přípravu čínských oslav“. Součástí zadání bylo natočit i generální zkoušku Šanghajského 
rozhlasového orchestru, který se odpoledne konal v Obecním domě. Při textové kontrolní 
produkci editor redaktorce sdělil, že v reportáži se musí objevit i vystoupení Jana Kohouta z 
ranního vysílání ČT24. Redaktorka s Kohoutovým zařazením do reportáže nesouhlasila, 
protože nedávalo smysl, editor ale uvedl, že tak musí být na výslovnou a opakovanou žádost 
šéfredaktora Petra Mrzeny. Nikoliv tedy například sinolog, ale tehdejší zástupce Smíšené 
česko-čínské komory vzájemné spolupráce v ranním bloku, a poté i v hlavní relaci Události 
okomentoval „význam Nového roku pro Číňany“. (Jan Kohout je dnes ministrem zahraničí v 
demisi ve vládě Jiřího Rusnoka.) 
 
Tato stejná komora byla organizátorem čínského koncertu a je z části financována společností 
PPF. 
 
Podivné rychlé shánění a dotáčení „Číňanů chystajících se v Praze na Nový rok“ tak působilo 
spíš jako kamufláž pro umístění komerční aktivity soukromého subjektu do veřejnoprávního 
vysílání. 
 
Den po odvysílání reportáže byl na její nestandardnost upozorněn sloužící šéfeditor ČT24 
(F.Lutonský). Dotaz, zda mu okolnosti příspěvku přijdou v pořádku, ironicky odbyl a tématu 
se dál nevěnoval. 
 
Ředitel zpravodajství Zdeněk Šámal byl na redakční poradě dne 14. 8. 2013 redaktory 
vyzván, aby okolnosti vzniku této „reportáže“ vysvětlil. Uvedl, že „šlo o případ klientelismu a 
že to byla chyba“. Bližší informace nesdělil. 
 
Boj uvnit ř vedení ČSSD – 6. 8. 2013 
 
Šéfredaktor Petr Mrzena trval na větším prostoru ve vysílání pro statutárního místopředsedu 
ČSSD Michala Haška v neprospěch předsedy ČSSD Bohuslava Sobotky. V den, kdy předseda 
B. Sobotka oznámil, že stejně jako jeho oponent M. Hašek podpoří Rusnokovu vládu, a 
vyslovil se tak v rozporu se svým dřívějším postojem, nařídil šéfredaktor editorům, že M. 
Haška musí být ve vysílání víc než B. Sobotky („Shodujeme se všichni na tom, kdo dnes 
vyhrál?! Vyhrál Hašek, tak ho musí být ve vysílání víc.“). Následovalo upozornění editora, že 
zastoupení by mělo být alespoň rovnoměrné, když předsedou strany je stále B. Sobotka. 
 
Černá stavba zastupitele ČSSD – červen 2012 
 
V červnu 2012 se připravovalo v redakci zpravodajství natáčení reportáže o podezření z 
„černé stavby“ zastupitele na Praze 1 a předsedy správní rady Nemocnice na Františku 
Rudolfa Demeše (ČSSD). Stavěl domek v chatové osadě Lahovská, v městské části Velká 
Chuchle. V osadě se ale smí stavět jen rekreační objekty. Stavba navíc vůbec nebyla ohlášená, 
což potvrdila vedoucí stavebního úřadu v Radotíně, úřad v té době věc prověřoval a chystal se 
na kontrolní prohlídku. V této fázi byla reportáž vedením redakce zastavena. Panuje důvodné 
podezření, že za zásahem stály klientelistické vazby. 
 



 34

Závěrem 
Vážený pane předsedo, vážení členové rady ČT, 
 
věříme, že výše popsané skutečnosti dostatečně ilustrují, jak je v posledních měsících 
ohrožována objektivita a nestrannost zpravodajství televize veřejné služby. Doložit můžeme i 
další příklady ovlivňování vysílání zpravodajství ze stávající volební kampaně, v příloze 1). 
 
Doufáme, že tuto stížnost shledáte jako důvodnou a budete se celou záležitostí zabývat v co 
nejkratší době, aby mohlo zpravodajství ČT beze zbytku plnit svoje poslání vůči veřejnosti – 
tedy přinášet kvalitní a necenzurované zprávy. 
 
Na základě výše uvedeného vás žádáme, abyste v souladu s § 8, odst. 1), písm. i) zákona o 
České televizi důsledně dohlédli na plnění úkolů veřejné služby v oblasti televizního vysílání 
a na naplňování zásad vyplývajících z Kodexu České televize a za tím účelem vydali 
stanovisko, které by označilo kroky vedení České televize cenzurující zpravodajství a 
favorizování některých politických proudů, které ve svém důsledku vedou k porušování 
principu objektivity a vyváženosti, za jsoucí v rozporu s úkoly veřejné služby v oblasti 
televizního vysílání. 
 
S pozdravem a v úctě 
23 moderátorů, redaktorů a editorů České televize 
V Praze, dne 25. října 2013 
 
PŘÍLOHA PODN ĚTU 
 
A jak ukazují příklady posledních týdnů, praxe ovlivňování vysílání zpravodajství ČT24 
pokračovala i před posledními, předčasnými volbami do PSP ČR. 
 
Vysílání ČT v období před parlamentními volbami 2013 
 
Prezident Miloš Zeman a byty OKD 
 
ČT se dne 24. 9. 2013 v relaci Události zabývala návrhem prezidenta Miloše Zemana pro důl 
Paskov. Prezident navrhl, aby vlastník převedl byty OKD na moravskoslezský kraj a ten by 
pak z výnosů financoval útlum dolu. 
 
Již v odpoledních hodinách (v 15:52 hod. server aktuálně.cz, v 18 hod. ČTK) vyšlo najevo, že 
Zemanův návrh je nerealizovatelný. (Zakazuje ho privatizační smlouva, vlastník navíc byty 
ručil za 10miliardovou půjčku u investorů.)  ČT se prezidentovu návrhu věnovala hned na 
začátku relace. Skutečnost, že je nereálný, na rozdíl od ostatních médií zcela ignorovala. 
Prezidenta Zemana tak prezentovala jako autora návrhu “řešení pro Paskov“, aniž by jeho 
myšlenku jakkoliv zkonfrontovala s již známými fakty. 
 
Zemanova spanilá jízda po republice 
 
V pořadu Události zaznamenala 25. 9. 2013 Česká televize jednu z cest prezidenta Miloše 
Zemana po ČR. Prezident navštívil jihomoravský krajský úřad, kde strávil několik hodin po 
boku jihomoravského hejtmana a statutárního místopředsedy ČSSD Michala Haška. Události 
zcela pominuly aktuální souboj uvnitř ČSSD mezi předsedou ČSSD Bohuslavem Sobotkou a 
statutárním místopředsedou Michalem Haškem – mocenský konflikt posilovaný právě osobou 



 35

prezidenta Zemana. Reportáž navíc vyzněla pro prezidenta oslavně, bez náznaku kritické 
analýzy: potlesk zaměstnanců krajského úřadu, následný přídavek od krajských zastupitelů 
apod. (Např. MF Dnes informovala o tom, že ne všichni zúčastnění tleskali dobrovolně.) 
Závěr reportáže se jen okrajově věnoval „pískajícímu protestu“, slovy „ne všichni ale 
prezidenta vítali.“ Např. komerční stanice Nova zaznamenala a odvysílala ve svém 
zpravodajství i to, že pískajícího demonstranta zatkla policie a několik hodin ho držela v cele 
předběžného zadržení.  (Stejně tak i veřejnoprávní rozhlasová stanice Radiožurnál). ČT tuto 
informaci v Událostech dne 25. 9. 2013 zcela pominula. 
 
Ministr za SPOZ a personální čistky 
 
ČT se dne 1. 10. 2013 v relaci Události zabývala personálním zemětřesením v resortu 
ministerstva dopravy. Ministr Zdeněk Žák náhle, bez uvedení závažných důvodů, odvolal 3 
ředitele státních podniků. Ačkoliv prezentaci kandidátů do PS PČR má přísně regulovat 
volební kodex ČT, ministr, který kandiduje jako lídr SPOZ v Praze, se (jako jediný a sám) 
objevil v přímém vstupu v relaci Události. Zde bez jakékoliv oponentury a konfrontace Žák 
vše „vysvětlil“. Vyzn ění tak bylo jednostranné a zcela ve prospěch kandidujícího politika. 
Došlo tak k porušení Pravidel  předvolebního a volebního vysílání ČT, podepsaných a 
schválených generálním ředitelem dne 17. 9.2013. Konkrétně pak pravidlo 8, jehož část zní: 
„Je třeba zabránit tomu, aby se Česká televize stala nástrojem jednostranné či zkreslující 
propagace konkrétního kandidáta na funkci poslance nebo politického subjektu…“ 
 
Vztyčený prst výtvarníka Davida Černého na Vltavě 
 
Dne 21.10. 2013 bylo z Událostí vyřazeno téma, že výtvarník David Černý namířil z Vltavy 
na Pražský hrad obří vztyčený prostředníček. Umělec uvedl, že svým dílem vyjadřuje názor 
na politiku prezidenta Miloše Zemana (o uměleckém díle informovaly světové agentury i tisk 
jako Reuters, New York Times či BBC). Šéfredaktor Petr Mrzena téma původně nechtěl 
zařadit ani do denní agendy ČT24. Po naléhání části redakce, aby se téma objevilo na ČT24 
aspoň v krátké čtené zprávě, bylo toto nakonec po konzultaci s ředitelem zpravodajství 
povoleno s jimi schváleným textem. Text této vedením schválené čtené zprávy pak zařadil do 
bodového scénáře rovněž editor Událostí. To mu ale vzápětí vedení zpravodajství zakázalo s 
odůvodněním, že „výtvarník David Černý podporuje TOP 09 a vysílání na ČT24 stačilo“. 
Tento zákaz kontrastuje s předchozím příkladem, kdy lídr kandidující za SPOZ mohl naopak 
v Událostech vystoupit proti volebním pravidlům ČT a zcela bez omezení. Výtvarník Černý 
navíc, jak známo, ani nikam nekandiduje. 
 
Šéf legendárního JZD a kandidát SPOZ ve Zlínském kraji 
 
Dne 22.10. 2013 uvedla hlavní zpravodajská relace Události ve čtené zprávě mezi 
osobnostmi, které letos prezident Zeman vyznamená na státní svátek 28. října, taky 
někdejšího předsedu zemědělského družstva Slušovice Františka Čubu. František Čuba přitom 
kandiduje za SPOZ ve Zlínském kraji. Došlo tak k porušení Pravidel  předvolebního a 
volebního vysílání ČT, podepsaných a schválených generálním ředitelem dne 17. 9. 2013. 
Konkrétně pak pravidlo 9: „Ve všech zpravodajských a politicko – publicistických pořadech, 
v nichž vystupují představitelé politického života a veřejné správy, bude uvedena stranická 
příslušnost takových osob bez ohledu na to, zda kandidují ve volbách či nikoliv.“ František 
Čuba je členem SPOZ. 


